1981-08-14 Rekonstruktie
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1981-08-14 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Een over de tv uitgezonden gespeelde documentaire over de Suez–crisis is voor Fens aanleiding na te denken over het verschil aan betrokkenheid bij de kijker wanneer die authentieke en wanneer die "journalistieke" beelden ("een rekonstruktie als een kunstprodukt") te zien krijgt.
Genoemd worden de bloemlezing "Other men's flowers" [1944] van generaal Wavell en het Pléiade–album over Verlaine.
beeldvorming mbt. (historische) werkelijkheid cq. persoon » beeld van verleden beurskrach 1929 Bibliothèque de la Pléiade » Album de la Pléiade Churchill, Winston Eden, Anthony [Brits staatsman, minister en premier] emotionerend effect van tekst (SOMS: van film) feit / fictie Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] fictie / waarheid (c.q. realiteit) fictionalisering bij documentatie » vervalsing door documentatie fictionalisering door historische foto's fictionalisering door lezer(s) van documentair materiaal foto / schilderij (c.q. gravure» tekening» plaat) foto's als historisch materiaal foto's maken ander verleden zichtbaar dan tekst geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie historisch gebeuren » geschiedenis : getransformeerd tot fictie of verhaal kunst: toevallige werkelijkheid bewerkt tot (beeld van) algemene waarheid literatuur / journalistiek ; SOMS: schrijvers (belangrijker dan) / critici Napoleon [I Bonaparte] reconstructie televisiedocumentaire » tv–reportage » film op tv tv–kijken » tv–kijker (–s) vader van Kees Fens » SOMS: dood van de vader van Kees Fens verhaal / werkelijkheid Verlaine, Paul verleden gereconstrueerd Wavell of Cyrenaica, Archibald Percival werkelijkheid tot fictie gemaakt (door literatuur c.q. kunst)

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2