2006-02-23 Gedeelde ontroering
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2006-02-23 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
Met de aanhaling van enkele herinneringen van Leopold's oud–leerlingen over wat muziek voor deze dichter betekende.
Genoemd worden Van Eeden's dagboeknotities mbt. Beethoven's Vijfde symfonie; verder Tschaikowsky's vierde symfonie en de opera 'Elektra' van Richard Strauss.
2007: DIT STUK IS DOOR FENS GEBUNDELD IN "IN HET VOORBIJGAAN" alleen lezen » lezen in isolement » lezen hoort geïsoleerde bezigheid te zijn Beethoven, Ludwig van beleving van kunstwerk » kunstbeleving » beleving van kunst concert » muziekuitvoering » concertpraktijk » SOMS: uitvoeringspraktijk concertbezoek » –bezoeker(s) » luisteren naar muziek in concert dagboek » journaal Donker, Anthonie [pseudoniem van N.A. Donkersloot] » N.A. Donkersloot Eeden, Frederik Willem van [een van diens pseudoniemen: Cornelis Paradijs] Elektra (opera van Richard Strauss) factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie Fens ontroerd» bewogen» geraakt\(opnieuw) getroffen » SOMS: opnieuw gelovend Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] geheugen voor muziek » onthouden van muziek gemeenschap » (kring van) gelijkgestemden c.q. geestverwanten » groepsgevoel grootouders van Kees Fens » grootmoeder c.q. familie van Fens herbeluisteren » herluisteren herinnerde muziek » bekende muziek» muziek in je herinnering» onthouden muziek herinnering aan muziek individuele muziekreceptie » muziekbeleving » muziekervaring Kes, Willem kluizenaar / gemeenschap ; SOMS: kluizenaarschap / missionaire taak cq roeping Leopold, J.H. (Jan Hendrik) lezer als individualist » individualisme van lezer Mengelberg, Willem musiceren » (zelf) muziek maken » thuis musiceren muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek muziek op grammofoon» compactdisc» radio» (beluisteren) » OOK: lied(jes)... Nederlandse Opera, De – » Nederlandse Operastichting omstreeks de eeuwwisseling 1900 » eind negentiende c.q. begin 20e eeuw opera » opera's » opera–achtig karakter » operavoorstelling piano » pianospelen » pianobewerking » piano–uittreksel Schmidt Degener, F. Strauss, Richard Tsjaikowski, Peter I. vader van Kees Fens » SOMS: dood van de vader van Kees Fens verschil tussen lezen v. literatuur/ luisteren naar muziek (OOK: conflict...)