onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-06-08 00:00:00Kerk van alledag |
|
| 1957-06-15 00:00:00soms wel leuk |
|
| 1957-10-26 00:00:00verovering van het boek, De – . lezen en laten lezen op de lagere school |
|
| 1958-07-26 00:00:00lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1958-10-18 00:00:00plagiaat [*] |
|
| 1959-03-14 00:00:00pocketboeken |
|
| 1959-05-30 00:00:00artiesteningang is maar nauw, de – . drie jaar arnhemse toneelschool |
|
| 1959-08-29 00:00:00dichters [**] |
|
| 1959-10-17 00:00:00rijexamen |
|
| 1959-11-28 00:00:00sprekende schrijvers [*] |
|
| 1960-01-30 00:00:00taal [**] |
|
| 1960-06-04 00:00:00opstel |
|
| 1960-07-23 00:00:00statistiek [**] |
|
| 1960-09-24 00:00:00george |
|
| 1975-06-14 00:00:00Sorteermachine |
|
| 1975-11-16 00:00:00Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama |
|
| 1976-08-28 00:00:00Synthese, maar waarvan? |
|
| 1977-05-27 00:00:00tyrannie der vormen, De |
|
| 1977-06-03 00:00:00bereikbaarheid van de blinde vlek, De |
|
| 1977-08-19 00:00:00Leermeester |
|
| 1977-09-30 00:00:00Leve de neurotici |
|
| 1978-03-31 00:00:00Ongeveer–kultuur |
|
| 1979-03-16 00:00:00funktie, De |
|
| 1979-06-09 00:00:00Dan maar zonder Bakels, we gaan gewoon door. |
|
| 1979-07-06 00:00:00Minderheid |
|
| 1980-11-16 00:00:00gaten, De |
|
| 1982-04-23 00:00:00Hoe het allemaal begon |
|
| 1982-05-24 00:00:00Inaugurele rede |
|
| 1982-06-28 00:00:00leermeester als opgewekte gever, De |
|
| 1982-11-05 00:00:00Pater J. van Kilsdonk s.j. |
|
| 1984-05-18 00:00:00Twee tassen met boeken |
|
| 1984-10-01 00:00:00Kees Fens – Kuzien 1 / (: stuk zonder titel) |
|
| 1984-10-08 00:00:00Schoolgaan in de middeleeuwen |
|
| 1986-02-14 00:00:00conrector, De |
|
| 1987-06-01 00:00:00Knecht van twee meesters, Een |
|
| 1987-06-12 00:00:00Werk in uitvoering |
|
| 1988-02-26 00:00:00Leren |
|
| 1988-02-26 00:00:00Verwaaid |
|
| 1988-07-22 00:00:00Caran d'ache |
|
| 1988-12-02 00:00:00Meester Thijssen |
|
| 1989-03-06 00:00:00droom van de leermeester, De |
|
| 1989-07-01 00:00:00Kees Fens – Kuzien 20 / (: stuk zonder titel) |
|
| 1990-03-16 00:00:00Voorbereidend onderwijs |
|
| 1990-03-23 00:00:00Het is mooi geweest |
|
| 1990-11-24 00:00:00"Grouwe gebauwen, ║ louwe thee, ║ holadio, holadié" |
|
| 1991-03-25 00:00:00Leerling voor het hele leven |
|
| 1991-06-07 00:00:00Machteloos Plezier |
|
| 1991-06-14 00:00:00Prof. Kees Fens De jezuïetenleerling / BR [= de KU–Nieuws medewerkster Bea Ros, neerlandica] |
|
| 1991-11-23 00:00:00Veel leed door de spelling, tot het scheve geluk van de schare beterweters |
|
| 1992-08-31 00:00:00Van Kinsbergenstraat als wereldbeeld, De |
|
| 1992-10-30 00:00:00Grammatica Van Het Geluk |
|
| 1992-11-09 00:00:00O schilderij o schilderij aan de wand |
|
| 1993-01-15 00:00:00Alleen In Halve Woorden Spreken |
|
| 1993-05-28 00:00:00Luister Naar De Stem Die Fluistert |
|
| 1993-09-01 00:00:00ruimte van het provincialisme, De |
|
| 1993-10-15 00:00:00Vroeger |
|
| 1993-12-06 00:00:00hele wereld als huis, De |
|
| 1994-09-09 00:00:00Grote Catalogus Van De Vragen, De |
|
| 1994-10-29 00:00:00grootste dreiging is de macht van de middelmaat', 'De – . Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd / Ben Haveman |
|
| 1995-01-19 00:00:00'Tussentijdse overweging' Eerste OKW–Onderwijslezing / [Kees Fens; advertentie geplaatst in NRC–H door] de K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap |
|
| 1995-02-10 00:00:00doem van het nuttigheidsdenken, De – . Tussentijdse overweging / [Kees Fens; eerste O.K.W. Onderwijs–lezing voor de K.L. Poll Stichting; tekst volgens de aantekeningen van Dirk–Jan Warmerdam] |
|
| 1995-11-25 00:00:00Jo Ritzen |
|
| 1995-12-23 00:00:00Enneüs Heerma |
|
| 1996-02-17 00:00:00Pater van Kilsdonk |
|
| 1996-11-22 00:00:00Paarse propedeuse |
|
| 1997-08-15 00:00:00Enkele snippers papier |
|
| 1998-08-31 00:00:00vlucht voor de vrouw, De |
|
| 1999-03-13 00:00:00Gabriël Metsustraat |
|
| 2000-04-01 00:00:00Oude literatuur? |
|
| 2001-05-04 00:00:00ideale redenaar is wijs en goed, De – . Quintilianus' handboek over de welsprekendheid vertaald |
|
| 2001-09-21 00:00:00Ook de kinderkamer hoorde bij de Kerk |
|
| 2002-07-11 00:00:00Koning danst met gezag |
|
| 2002-09-01 00:00:00Vader vertelt / RW [= Ron Welters] |
|
| 2008-06-24 00:00:00Werk niet zo hard, dat hoeft toch niet / Aleid Truijens |
Zie ook |
---|
|
| "ongeveer" [het woord " – "] » 'ongeveer–cultuur' |
|
| aandachtig lezen » langzaam lezen » hardnekkig lezen » beschouwend lezen |
|
| ABC–boek » A–B boek » historisch school– c.q. leesboek |
|
| afleren |
|
| Amsterdams Centrum voor Onderwijsonderzoek |
|
| analfabetisme » analfabeet |
|
| antwoord Fens op brief van scholier(en) |
|
| Augustijnen, orde der – » Augustijnen–college » school van paters Augustijne |
|
| auteursbegeleiding door lector c.q. redacteur |
|
| auto » autorijden » rijvaardigheid » rijexamen (OOK: – als literair motief) |
|
| autodidact |
|
| bedreigd gymnasium |
|
| beschavingsgeschiedenis » beschavings– c.q. cultuuroffensief |
|
| Brug, De – (maandblad van en voor leerlingen van de middelbare graad) |
|
| Cals, J. [KVP–politicus; o.m. minister van O.K. en W.] |
|
| canon van de vaderlandse geschiedenis (2006) |
|
| cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden |
|
| cultuuroverdracht » traditie c.q. transmissie c.q. commercium van cultuur |
|
| cultuurspreiding |
|
| cultuurvorming » culturele vorming » esthetische educatie |
|
| cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie |
|
| dakloos, geestelijk c.q. maatschappelijk vervreemd of – (etc.) |
|
| dankwoord » dankrede » dank zeggen » dankbaar (–heid) |
|
| diploma » gediplomeerd |
|
| distributie (van kunst » cultuur » literatuur) |
|
| doorleren » vervolgstudie |
|
| eenzijdigheid » rechtlijnig » (dogmatisch) star » fundamentalisme » sectaris |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| essentiële kennis ontbrekend bij specialist |
|
| examen (–opdracht) » eindexamen » toets (–ing) » proefwerk (–opd |
|
| expressievakken » vrije expressie |
|
| Fens: gemankeerd tekenaar » jeugdillusie als tekentalent gefrustreerd |
|
| Fens: herinneringen aan zijn kleuter– en lagere school » SOMS: schoolfoto |
|
| Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd) |
|
| Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen |
|
| fotokopie » fotokopiëren » kopieermachine |
|
| Frederik Muller Akademie Amsterdam (FMA: bibliotheekschool) » BDI » IDM |
|
| geen tweede fase (tweefasenstructuur universitair onderwijs) |
|
| geen vervolg» follow up (in veranderende» verzwakte» bedreigde wetenschap) |
|
| geschiedenisonderwijs |
|
| godsdienstige opvoeding » godsdienstonderwijs » geloof (–sgroei) tijdens jeugd |
|
| gymnasium » gymnasiaal onderwijs (OOK: eenzijdigheid van het – ) |
|
| handboek » handboeken » overzicht (–sstudie) |
|
| humanisering van hoogleraarschap |
|
| Jeugd en Cultuur [Vlaams–Nederlands maandblad voor middelbare–schooljeugd] |
|
| jeugd » kindertijd |
|
| jeugdbibliotheek » schoolbibliotheek |
|
| jeugdblad » jeugdtijdschrift » tijdschrift voor jongeren |
|
| jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur |
|
| jeugdjournaal |
|
| jeugdzorg (–instelling) » vakantiekolonie » kinderdorp » kleuterdagverblijf |
|
| jezuïet (–en)\ jezuïetenorde» paters cq broeders s.j.\ OOK: invloed van... |
|
| jezuïetenvorming: vorming door jezuïeten EN: vorming van jezuïeten |
|
| jongerenbeweging » jeugdwerk » jongerenpropaganda |
|
| juiste afstand van de (eerbiedige) bewondering |
|
| Katholieke Leergangen Tilburg » Moller Instituut » Tiburgse Hogeschool |
|
| Kemenade, J. van {minister van Onderwijs, Kunst en Wetenschappen = OK&W) |
|
| kennis als waar(degoed) |
|
| kennis gemeenschappelijk bezit van leermeester en leerling |
|
| kennis » weten |
|
| kennisoverdracht / onderzoek |
|
| kinderwerk » door kinderen geschreven poëzie of proza » kind maakt gedicht |
|
| klassieke vorming » OOK: (elitair) klassiek gevormd publiek |
|
| kleurpotlood » Caran d'Ache |
|
| KMA » Koninklijke Militaire Academie te Breda |
|
| kostschool » internaat |
|
| kunstacademie » opleiding beeldende kunstenaars |
|
| leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid |
|
| leerling ontplooit leermeester |
|
| leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS: |
|
| leermeester (–s) » Meester(s) |
|
| leermeester – leerlingen : gelijkwaardigen |
|
| leermeester / leerling (OF: verhouding leermeester–leerling; SOMS: omgang...) |
|
| leermeester versus schoolmeester |
|
| leermeesters |
|
| leesbevordering » leespromotie » Stichting Lezen » [SOMS:] alfabetisme |
|
| leraar / leerling(en) OOK: verhouding leraar–leerling (of v.v.) |
|
| leraar » docent » onderwijzer » leermeester » (SOMS: geluk van) leraarschap |
|
| leren » willen leren » leergierig (–heid) |
|
| Levende Talen (tijdschrift) |
|
| levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r |
|
| meester (Meester)/leerling |
|
| middeleeuwse universiteit(en) » – scholen » kathedraalschool » kloosterschoo |
|
| middelnederlandse literatuur» letterkunde |
|
| minachting » » desinteresse » OOK: minachting voor lezen en schrijven |
|
| ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen |
|
| mnemotechnische functie » – hulpmiddel (: 'geheugenpaleis') » art of memory |
|
| Moderne Devotie OOK: Broeders & Zusters vh Gemene Leven» SOMS: IJsselkloosters |
|
| moedertaaldidactiek » moedertaalonderwijs |
|
| moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten |
|
| motivatie » gemotiveerd(heid) |
|
| muziekonderwijs |
|
| Nederlands als tweede cq vreemde taal » NT2 » tweede–taalonderwijs Nederlands |
|
| neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten |
|
| nutteloosheid » doelloos » SOMS: geluk v.d. nutteloosheid » ideaal nutteloos |
|
| onderwijs als literair motief » school(leven) c.q. leraarschap als lit. motief |
|
| onderwijs Nederlandse literatuur |
|
| onderwijskunde » –kundige(n) » SOMS –vernieuwing(en) » middenschool &r |
|
| ongelijkheid de basis van onderwijs » onderwijs vorm van ongelijkheid |
|
| ongevraagd » ongewenst » opdringerig » onbescheiden |
|
| opleiding tot kunstenaar » kunstopleiding » kunstonderwijs » kunstacademie |
|
| opleiding » (hoger) beroepsonderwijs c.q. vakopleiding » (vak–) cursus » les |
|
| opvoeder » opvoeders |
|
| opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| pedagogisch advies / literair advies |
|
| persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde |
|
| Poëtische Klanken (Philips–serie oudere literatuur op grammofoonplaten) |
|
| prijsboek » boek als prijs |
|
| rooms–katholieke opleidingen » r.k. onderwijs » katholieke school |
|
| scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs |
|
| school |
|
| schoolboek » –uitgave » leerboek » voor school bedoeld » schoolboekens |
|
| schools » schoolsheid» SOMS: verbalisme » zinloze c.q. inhoudsloze kennis |
|
| schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs |
|
| schrijfpoging » schrijfoefening(en) » schrijven (proberen te) leren |
|
| scriptie » werkstuk |
|
| spellingsregel » spelregel(s) » spellingsonderwijs |
|
| Stichting "Muzische Vorming" |
|
| studie van literaire kritiek » studie van de kritiek |
|
| studieboek » leerboek » wetenschappelijk boek » specialistisch boek |
|
| suggestie Fens: leerstoel jeugdlit. in literaire, niet in psych.\pedag.facult. |
|
| syllabus » reader |
|
| taalgevoel » taalgevoel van kind |
|
| taalvaardigheid » onderwijs taal » stelvaardigheid » taalbeheersing » opstel |
|
| taalvorming » taalmisvorming van lezer |
|
| teenagers » teeners : als lezerspubliek |
|
| tekenles |
|
| teleurgesteld in universiteit |
|
| Thijssen, Theo |
|
| toegankelijkheid van cultuur » kennis » wetenschap |
|
| toelating » schifting » selectie » drempel » toegang verlenen » toegan |
|
| toneelschool » theateropleiding |
|
| traagheid en universitaire vorming» opleiding» studie» onderzoek |
|
| uitlegger: voor pupillen |
|
| uittrekselboek |
|
| universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs |
|
| verdwijnend historisch referentiekader » verdwenen interesse in geschiedenis |
|
| verleden vergeleken met heden |
|
| volksopvoeding » arbeidersverheffing » volkshogeschool » volksontwikkeling |
|
| vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v |
|
| vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] |
|
| vrouwelijke religieuze(n) » zuster(s) » non(nen) » monialen |
|
| waardeloze kennis » nutteloze of onbruikbare schoolkennis cq examenresultaten |
|
| waardering van auteur op school » in onderwijs (door leerlingen cq. docenten) |
|
| waarom? : het meest vormende door leermeesters aan elkaar doorgegeven woord |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| zelfwerkzaamheid » mee (willen) gaan doen |