1982-04-23 Hoe het allemaal begon
Weekblad "De Tijd"; (onder ps. A.L. Boom) 1982-04-23 A.L. Boom–essay
opmerking
*[11365]*
A.L. Boom verbeeldt (ongeveer als een negatief zelfportret) de onderwijsminister Van Kemenade als een slimme, ijverige en zich emanciperende schooljongen die zo snel mogelijk no nonsense resultaat wil behalen en in dien zin het onderwijs wil hervormen ten bate van de maatschappij. Maar gelooft daar niet in.
Termen
Amsterdam–West (Amsterdam Oud–West c.q. Amsterdam Nieuw–West) Chasséstraat » Baarsjes Amsterdam Oud–West; kerk & woonbuurt v jonge Kees Fen eenzijdigheid » rechtlijnig » (dogmatisch) star » fundamentalisme » sectaris Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren) Kemenade, J. van {minister van Onderwijs, Kunst en Wetenschappen = OK&W) leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS: no nonsens » betekenis van no nonsens omweg (–en) / rechtlijnigheid (OOK: veelzijdig/ eenzijdig; rekkelijk/ precies) onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek onderwijskunde » –kundige(n) » SOMS –vernieuwing(en) » middenschool &r politiek » politicus (–ci) » beleid» bestuur» staatszaken» [OOK: school toekomstgerichtheid » futurisme » toekomstig » hoop op... » te verwachten... vlijt » ijver » vlijtig » ijverig » toewijding » inzet » hogerop