1960-06-04 opstel
Linie, De (weekblad; 30–10–1954 t.m. 10.12.1960) 1960-06-04 column\satire\scherts [inDeLinie:vaak in wij–vorm]
opmerking
*[6370]*
Niet ondertekend cursief op de laatste pagina, plm. 600 woorden; met het vogelvignetje.
(Quasi schoolopstel onder de titel 'Het trauma' over teleurstellende ontdekking dat een hogelijk bewonderd schilderij geen echte kunst is; zulks nav. brochure waarin o.m. afschaffing van het opstel als eindexamenonderdeel wordt voorgesteld.)
[N.B.: Het aan deze column toegekende trefwoord mbt. drs. W. Slijpen betreft een impliciete, anonieme verwijzing in het stuk. RM]
Termen
"mooi" » mooi » fraai » goed » aangenaam beleving van kunstwerk » kunstbeleving » beleving van kunst cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) esthetische beleving» ervaring » schoonheidsbeleving » esthetisch genot esthetische ervaring / verklaring (c.q. inzicht) examen (–opdracht) » eindexamen » toets (–ing) » proefwerk (–opd Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd) Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] humoreske » badinage » badinerie » spottekst » boutade » sotternie invloed van gelezen boek op latere lectuur kijken naar schilderij» tekening» mozaïek; OOK: kijken naar... kunst / kitsch [SOMS OOK: "officiële" cultuur vs. "populaire" cultuur] kunstwaarde » kunstwaardering leraar / leerling(en) OOK: verhouding leraar–leerling (of v.v.) onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek quasi–kunst » (smakeloze) quasi–cultuur » kitsch (–erig) scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs school schrijverschap » schrijvers » het schrijven » auteur (–s) » schrijver Slijpen, W. [Fens' leraar Nederlands op het Ignatiuscollege te Amsterdam] taalvaardigheid » onderwijs taal » stelvaardigheid » taalbeheersing » opstel X BESCHRIJVING OGV AUTOPSIE; STUK NIET IN BEZIT SAMENSTELLER BIBLIOGRAFIE
Besproken publikaties
  • eindexamens, De – / [brochure van de] Raad van Leraren bij het V.H.M.O.