lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt
Artikelen
  • 1959-07-04 00:00:00leonard roggeveen
  • 1960-11-05 00:00:00Kinderboeken ['60.11.05]
  • 1974-06-07 00:00:00Gewenning
  • 1978-10-06 00:00:00onderste lagen van de lezer, De
  • 1978-12-08 00:00:00Dichtheid
  • 1979-09-14 00:00:00Lees maar, hoor maar
  • 1981-01-24 00:00:00leven in het Witsenhuis, Het
  • 1981-02-13 00:00:00Vergelijkingen
  • 1981-10-16 00:00:00Samenhang
  • 1983-06-10 00:00:00kracht van de bijgedachten, De
  • 1983-10-28 00:00:00verdichting van de lezer, De
  • 1984-06-25 00:00:00Paradijzen duren niet lang
  • 1984-11-16 00:00:00leugen van de kast, De
  • 1985-09-23 00:00:00geheime verhouding van X en Q, De
  • 1986-03-21 00:00:00Tjielp, tjielp
  • 1986-04-18 00:00:00Geboorte
  • 1986-12-05 00:00:00Zwijgen [**]
  • 1986-12-19 00:00:00achttiende, De
  • 1987-03-16 00:00:00wonder aan het slot, Het
  • 1990-02-16 00:00:00Hollandse Ernst
  • 1998-04-24 00:00:00Ultiem boek uit Leiden
  • Zie ook
  • aandachtig lezen » langzaam lezen » hardnekkig lezen » beschouwend lezen
  • beginnende lezer
  • beginnende lezer van poëzie » nog onervaren poëzielezer
  • beknopt als waardekwalificatie » kunst van het weglaten
  • belezenheid » leesleven van lezer » SOMS: leescirkel» bekendheid met lit. werk
  • cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie
  • eerste literaire sensatie » eerste poëzie–ervaring
  • Fens: grote romans v.d. wereldliteratuur moet je lezen tussen je 20e en 30e
  • gedaante van (jezelf als) voorbije lezer
  • gedwongen lezen » lezen omdat het moet (cq uit plichtsbesef» van beroepswege)
  • geest van lezer blijft vorm zoeken voor een tijdelijke gestalte van zichzelf
  • groeiend oeuvre
  • groeiende betekenis » groei in betekenis
  • groeiende interesse voor poëzie» essay
  • groeiende lezer – (door)groeiende tekst » met lezer vergroeiende poëzie
  • groeiproces bij schrijven» lezen» kopen» luisteren
  • hekel aan roman (–s) » OOK: bezwaar tegen fictie
  • herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie
  • idee over gelezen boek(en) » beeld(en) c.q. herinnering mbt. gelezen tekst(en)
  • individuele lezersgeschiedenis » iemands leesgeschiedenis
  • jonge lezer » jonge boekenkoper (–s)
  • kennismaking met de literatuur
  • leessensatie: zelfverdubbeling» –vermenigvuldiging bij lezer (: leesgestalte)
  • lezen als surrogaat voor eigen geestesleven (: gevaar van – )
  • lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu
  • lezer: ontwikkelingsgeschiedenis van romangenre door elke – doorgemaakt?
  • lezer: oudere/ jongere –
  • normale lezer
  • ontwikkeling als auteur» van schrijver (: ontwikkeling van»in schrijverschap)
  • ontwikkeling van criticus » ouder wordende [c.q. SOMS:] vermoeide criticus
  • ontwikkelingsgeschiedenis van het genre roman
  • opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting)
  • ouder wordende lezer(s)\ oudere» oud geworden lezer» lezer in laatste leesfase
  • persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief
  • persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde
  • poëziedidactiek
  • reflectie op (eigen) kinderlectuur
  • succesboeken kinderlectuur » meestgelezen jeugdboek(en)
  • tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken)
  • van dik naar dun (: ontwikkeling van – naar – )
  • verhaal, einde van een – » OOK: nieuwsgierig naar de afloop
  • vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v
  • zelfverdubbeling » –vermenigvuldiging van lezer (lezersgestalte) als norm
  • zelfverlies als lezer? nee: zelfverdubbeling: vindt een lezersgestalte in zich