eerste literaire sensatie » eerste poëzie–ervaring |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-11-30grote voltige van een dorp, de |
|
| 1959-07-04leonard roggeveen |
|
| 1960-10-1543 maal maria lecina |
|
| 1963-06-28Aanstekelijk enthousiasme. Anne Biegel 25 jaar op een unieke plaats |
|
| 1967-02-11Bij drie bundels gedichten. Henk van Kerkwijk, Hanny Michaelis en Rutger Kopland |
|
| 1972-11-02troetelschijven van het onderwijs, De |
|
| 1972-12-01Van veraf en dichtbij |
|
| 1983-03-25Wanneer is poëzie poëzie II |
|
| 1984-06-25Paradijzen duren niet lang |
|
| 1984-11-06Niet te veel van literatuur houden |
|
| 1986-04-18Geboorte |
|
| 1987-10-05paradijs in proza, beginnend bij Dante, Het |
|
| 1988-09-09Zes Woorden |
|
| 1989-11-18Die anarchistische warboel op de Bibelebontse berg |
|
| 1990-10-05Letterkunde |
|
| 1994-03-11Oude Ier En Alle Vogels Vliegen, Een |
|
| 1994-09-02Als De Winden Rond Het Huis Huilen |
|
| 1995-06-19Jan Jacob Slauerhoff wordt geen Slauerhoff |
|
| 1995-08-11Heelal Van Openingen En Zwarte Gaten, Een – |
|
| 1995-09-29Niet Zingen, Knarsen Is De Kunst |
|
| 1996-10-18Oordeel en willekeur |
|
| 1996-12-27Net echt. Imiteren, vermoorden of zwijgen |
|
| 2000-11-11A.L. Sötemann Geboren voor de stille dingen |
Zie ook |
---|
|
| angst voor teleurstelling (bij lezen c.q. herlezen) |
|
| beginnende lezer |
|
| beginnende lezer van poëzie » nog onervaren poëzielezer |
|
| beleving als kunst» literatuur: is altijd contemporain c.q. eenmalig |
|
| bewonderenswaardig gebleven boek(en)\ geschriften |
|
| cliché–beeld van lezen » ideaalbeeld(en) van lezen |
|
| confrontatie met eigen verandering |
|
| cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie |
|
| doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer |
|
| eerste blik, fatale – |
|
| eerste lezer » eerdere lezer(s) » vroegere lezer(s) |
|
| eerste lezing » het eerste lezen » voor de eerste keer lezen |
|
| effect van jeugdliteratuur » invloed van het als kind gelezene |
|
| Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd) |
|
| Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] |
|
| Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) |
|
| gedicht: moeilijk doen om bijna niets |
|
| gegrepen zijn door een tekst » zich verliezen aan een tekst |
|
| heel oude leeservaringen |
|
| herhaling van emotie(s) c.q. van ontroering |
|
| herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie |
|
| herinnering » herkenning : in relatie met waardering |
|
| herkenning (van steeds hetzelfde» steeds de eigen beleving in alles) |
|
| herkenning – vergelijking – oordeel |
|
| individuele lezersgeschiedenis » iemands leesgeschiedenis |
|
| interpreteren: secundaire bezigheid (tav. primaire lezen, dat raadsel blijft) |
|
| invloed van gelezen boek op latere lectuur |
|
| jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur |
|
| kennismaking met de literatuur |
|
| kunstervaring is altijd contemporain |
|
| leesplezier » lezen voor je plezier |
|
| lezen: de eerste keer |
|
| lezer geconditioneerd door 'eerste blik' |
|
| lezer verandert » veranderde c.q. veranderende identificatie(s) bij lezer |
|
| lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt |
|
| lezerstrouw |
|
| lezersverwachting t.a.v. poëzie » poëtica van de lezer |
|
| nieuwe / bekende poëzie |
|
| ontroering: eerste/ tweede – |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| poëzie leren lezen |
|
| poëziedidactiek |
|
| reflectie op (eigen) kinderlectuur |
|
| scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs |
|
| steeds weer voor het eerst lezen |
|
| Sötemann, A. L. (Guus) |
|
| trouw aan bewonderd boek |
|
| wel / niet gegrepen door hetzelfde gedicht |