1981-10-16 Samenhang
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1981-10-16 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
opmerking
*[9127]*
Ter gelegenheid van de kinderboekenweek denkt Fens na over zijn eigen geschiedenis als lezer. Als bepalend voor zijn gehele leven noemt hij "De wigwam in de stad" van A. Cramer–Schaap en "Fulco de minstreel" van C. Johan Kieviet. Hij haalt ook door Graham Greene gegeven citaat aan over de beslissende kanten van een jeugdboek: "In de jeugd van Judas werd Jezus verraden".
Uit het artikel: "... een plattegrond van uzelf. U heeft in al die jaren u zelf bij elkaar gelezen. Wat er van die boeken in de herinnering is overgebleven (...) een zelfportret."
Termen
beginnende lezer bewonderenswaardig gebleven boek(en)\ geschriften bibliotheek van het geheugen» innerlijke bibliotheek» boek: beeld v.h.geheugen cartografie » atlas » kaart » plattegrond » OOK: cultuuratlas cq schoolatlas Cramer–Schaap, D.A. [OF: A.] doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer effect van jeugdliteratuur » invloed van het als kind gelezene eigen verbeelding abstraheert het gelezene tot idee Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) geheugen van lezer » organisatie van geheugen van lezer heel oude leeservaringen herinnerde zin » (zoeken naar vergeten) passage c.q. zin in je herinnering herinnering » herkenning : in relatie met waardering herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie herinnering en tekst » herinnerd boek cq literair werk » onthouden tekst idee over gelezen boek(en) » beeld(en) c.q. herinnering mbt. gelezen tekst(en) identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c individuele lezersgeschiedenis » iemands leesgeschiedenis invloed van gelezen boek op latere lectuur invloed van gelezen boek(en) » beïnvloeding door lectuur (c.q. literatuur) jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur kameleontisch karakter van criticus» van lezer (: zich aanpassend aan gedicht) Kieviet, C. Johan kinderboekenweek lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt lezer: eigen ontwikkelingsgeschiedenis van literatuur lezer: oudere/ jongere – lezersverleden » verleden van (als) lezer » veranderde lezer » leesverleden mnemotechnische functie » – hulpmiddel (: 'geheugenpaleis') » art of memory ordening van literatuur door lezersgeheugen persoonlijke » situationele factoren bij waarderingsact cq bij effect v. tekst persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde reflectie op (eigen) kinderlectuur selectieve literaire geheugen, het – tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken) teruggroeien van (gelezen) tekst tot beeld» idee» kiem vorming en ontwikkeling van de verbeelding X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK

Open originelen in nieuw venster: Deel