1960-11-05 Kinderboeken ['60.11.05]
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1960-11-05 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
opmerking
*[9989]*
"Zou het niet kunnen zijn, dat het 'verhaaltje' voor het kind slechts een middel is, dat de fantasie op gang brengt? Na elke 'lezing' is het verhaal in de verbeelding weer een stuk gegroeid. Het verhaal is niet meer dan uitgangspunt voor de verbeelding" en we zouden het voorgelezen verhaal maar nauwelijks herkennen...
Theorie die Fens illustreert met eigen (her)leeservaring van "Paddeltje" en "De drie matrozen van Michiel de Ruyter" van Johan Been.
Geciteerd wordt uit Nijhoff's 'De wolken'.
Termen
angst voor teleurstelling (bij lezen c.q. herlezen) Been, Johan H. beleving onmogelijk geworden » veranderde beleving (–smogelijkheid) confrontatie met eigen verandering eerste lezing » het eerste lezen » voor de eerste keer lezen Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) herconfrontatie met tekst herinnering aan eerdere ervaring » vorige emotie » aan eerdere beleving herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie herlezen » herlezing » vaker lezen » herhaalde lezing idee over gelezen boek(en) » beeld(en) c.q. herinnering mbt. gelezen tekst(en) jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur kinderboek » kinderboeken kinderboekenweek lezen – herlezen – herinnering lezen: uiterst persoonlijke verwerking van informatie tot idee lezer verandert » veranderde c.q. veranderende identificatie(s) bij lezer lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt lezersverleden » verleden van (als) lezer » veranderde lezer » leesverleden Nijhoff, Martinus persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde verbeelding » kracht cq macht van – » – als noodlot » verbeeldingskrac voorgelezen worden » voorlezen » voorleesboek vrees voor herlezing waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2