hineininterpretieren » meer in een tekst lezen dan die te bieden heeft |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1961-01-26 00:00:00Anton Wachter |
|
| 1966-08-20 00:00:00Wie veel gelezen heeft kan veel vertellen. Studie over Nijhoff's poëzie |
|
| 1968-03-02 00:00:00vernuftig patroon van liefdesverzen, Een – . "Hooft en Dia" van W.A.P. Smit |
|
| 1969-02-22 00:00:00Interpretatie van Achterberg. "Formule in den morgenstond" heeft geen goud in de mond |
|
| 1970-09-05 00:00:00Feestnummer voor Geert van Beek |
|
| 1972-01-29 00:00:00Parodie op de kritiek |
|
| 1980-03-03 00:00:00Last en lust van multiple–Joyce |
|
| 1984-01-06 00:00:00eigenlijke betekenis, De |
|
| 1988-06-27 00:00:00hoofd vol met illusies, Een |
|
| 1990-09-21 00:00:00Tekst als Lezer, De |
|
| 1998-03-16 00:00:00Dandyisme als literatuurwetenschap |
|
| 2006-02-09 00:00:00heerlijke overhoophalen, Het |
Zie ook |
---|
|
| argumenteren, slecht – » argumentering zwak c.q. ontbreekt of is onjuist |
|
| beperktheid van lezer » begrensde mogelijkheden c.q. grenzen van de lezer(s) |
|
| betekenis geven aan |
|
| betekenissamenhang vanzelfsprekend vs geforceerd» te nadrukkelijk» willekeurig |
|
| Dikkertje Dap: analyse door Fens |
|
| duiden » interpreteren : als ziekte (OOK: zucht tot interpreteren) |
|
| erkend op verkeerde gronden » waardering ogv. misverstaan » verkeerde gelijk |
|
| gekunstelde interpretatie(s) |
|
| goed lezen » exact lezen » gedisciplineerd & precies lezen wat er staat |
|
| goede / slechte lezer(s) [c.q.: goede » slechte lezer(s)] |
|
| herkennen / leren kennen (: vertrouwd / nieuw OF: bekend / onbekend) |
|
| hypothese » hypothetisch » vermoeden (–s) » SOMS: (te) speculatief |
|
| inpassing in (eigen) referentiekader c.q. context |
|
| intertextualiteit |
|
| letterlijk lezen s.v.p.! |
|
| letterlijk lezen » letterlijke interpretatie » onbevooroordeeld lezen |
|
| lezen en ordening » lezen en zoeken naar ordening c.q. patroon |
|
| lezer maakt de tekst: met associaties » lezer brengt tekst tot voltooiing |
|
| lezer, persoonlijke inbreng van – |
|
| lezer: beperkte vrijheid van – bij inbreng |
|
| lezers, (zeer diverse – ): eigen leesmogelijkheid » diverse leesmogelijkheden |
|
| methodiek ontbreekt » on–methodisch |
|
| misbruik van boek (–en) » alternatief gebruik van boek(en) |
|
| mislezen (–lezing) » verkeerd lezen ( – gelezen) » verkeerd interpreteren |
|
| misverstaan als factor in Nachleben » latere waardering ogv. niet goed lezen |
|
| neutrale mededeling aan seksuele connotatie krijgen (, iedere – ) |
|
| onjuiste herkenning (, verkeerd beeld door – ) |
|
| overinterpretatie » gevaar van –\ lezen buiten 't materiaal om»te diep(zinnig) |
|
| portret » –ten » portretkunst » portrettering » SOMS: uiterlijk (fysio |
|
| produktief mislezen » creatieve fout (: produceert veel extra betekenissen) |
|
| referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] |
|
| sluiers van eeuwen aan zingeving en symboliek |
|
| standaardoordeel |
|
| succes van poëzie dankzij verkeerd gebruik (c.q. verkeerd verstaan) ervan |
|
| symbolisch » niet–symbolisch ( – c.q. – interpreteren) |
|
| systeem / willekeur [SOMS OOK: m.b.t. praktijk van literaire kritiek] |
|
| toeëigenende interpretatie» adaptatie v. tekst(en)\ beelden» muziek» landscha |
|
| typisch vrouwelijke stijlfiguren » typisch vrouwelijk |
|
| verkeerd gebruik van poëzie |
|
| vermogen tot invullen: hoogste bekwaamheid van de mens |
|
| verzwegen uitgangspunt» vooronderstelling» onderzoeksmotief» conclusie al vast |
|
| vrijheid van de lezer |
|
| vrijheid van de schrijver |
|
| willekeurig ordeningsprincipe |