1970-09-05 Feestnummer voor Geert van Beek
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1970-09-05 recensie\boekbespreking (plm. één kolom; romein)
Met een citaat over selectiepolitiek bij recensies, uit het interview 'Interscript' van Van Beek met Verhoeven in het besproken dubbelnummer van "Raam", gewijd aan de vijftigjarige Geert van Beek.
Genoemd worden van Van Beek diens "De steek van de schorpioen", de verhalen "Ludieke Dominiek" (in het Raam–nummer), "Blazen tot honderd" (geanalyseerd door Elemans), "Het Mexicaanse paardje" (geanalyseerd door Kruithof in zijn bijdrage 'Toxiuh ilpilia zonder uitstel'; met de diepgravendheid daarvan steekt Fens de draak door er een analyse van "Dikkertje Dap" als geschiedenis van de mensheid naast te zetten, waarbij zelfs Horatius' "De Arte Poetica" van stal wordt gehaald). Verder signaleert Fens de bijdrage van Bernard Kemp: 'Danse macabre' (een thematische studie over Van Beeks romans en novellen, het debuut uitgezonderd).
Beek, Geert van Dikkertje Dap: analyse door Fens dubbelzinnigheid » ambiguïteit » hybride » dubbelzinnig Elemans, Jan hineininterpretieren » meer in een tekst lezen dan die te bieden heeft Horatius Flaccus, Quintus interview » vraag– c.q. tweegesprek » onderhoud » enquête » (OOK jubileum » herdenking » verjaar– » geboorte– » sterfdag » katholiek » katholieke(n) Kemp, Bernard [pseudoniem: B. van Vlierden] Kruithof, Jacques literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing Raam [tijdschrift] recensiebeleid » recensentenpolitiek » recensiepolitiek Rodenko, Paul Schmidt, Annie M.G. [ = OOK: Zus Schmidt (1928); cf. 19.3.1993] selectie door criticus» keuze van recensent symboliek » symbool » zinnebeeld uitgever » uitgeverij(en) » uitgevers » uitgeven » uitgeefbeleid Verhoeven, C.W.M. (Cornelis) verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru Vijverbergprijs van de Jan Campertstichting voorzichtig met diepzinnigheden wat waren de keuze–criteria? » hoe kwam keuze tot stand? » willekeurige keuze?