essay / (wetenschappelijke) verhandeling c.q. (academisch) betoog
Artikelen
  • 1968-01-20Stuiveling: meer speuren dan lezen
  • 1974-09-13Najaar
  • 1976-02-06Essays
  • 1976-02-28Tot weerziens
  • 1978-05-05gelijk van de columnist is maar één column lang, Het – . De Nederlandse politiek 'verblokkert'
  • 1980-02-18Decadentie: kunst, geloof en moraal
  • 1980-04-25Hardop pogen
  • 1982-10-25groeiproces van een boek, Het
  • 1982-10-30F.E.N.S. / [interview door] Mariëtte Hoogeveen en Huub 't Hoen
  • 1984-04-24waarheid van de essayist, De
  • 1988-03-25Zelfstandig en bijvoeglijk
  • 1988-06-17Vrolijke wetenschap [**]
  • 1990-06-08Cultuurleesboek, Een
  • 1991-12-30onderkant van Rembrandts tijd, De
  • 1994-06-17Wankele Evenwicht Tussen Essay En Betoog, Het (I)
  • 1994-06-24Wankele Evenwicht Tussen Essay En Betoog, Het (II)
  • 1995-02-03Hybride Van Wetenschap En Literatuur?, De
  • 1996-08-03Cf.
  • 1997-10-03Neerlandistiek
  • 1997-10-10Samen noodzakelijk
  • 1999-07-23Als de avond valt over een oeuvre. Simon Vestdijk in klein– en grootbeeld
  • 2000-09-01In de schaduw van de literatuur
  • 2000-12-15Personages die zich begrepen weten. Hella Haasse, een humanistische essayist bij uitstek
  • 2001-08-17plezier van het middenveld, Het
  • 2004-11-05Miskende literatuur. Marita Mathijsen verwijt de lezer onbegrip omtrent de 19de eeuw
  • 2004-11-26stier braakt een bloederig schuim, De – . Piet Schrijvers vertaalt 'Georgica' van Vergilius
  • 2006-12-29Over wetenschap en beschaving
  • 2007-04-13Beeldverering en beeldverbod. [Boven de auteurvermelding in gekleurd cliché een citaat uit ps. 135:] 'De goden van de volkeren zijn van zilver en goud, maaksels van mensenhanden'
  • Zie ook
  • "gewone" lezer » OOK: "gewone" lezer vs. literair criticus als lezer
  • academische lezer(s) » criticus (–i) » uitpluizer(s)
  • academische verenging » – beperking (OOK: beperktheid) » – tekortkomingen
  • afgenomen betekenis van essay als literair genre » essayisten ontbreken
  • amateur / vakman (leek/ specialist; buitenstaander/ betrokkene; amateur/ prof)
  • amateur » amateurisme» –ristisch» liefhebber» [HEEL SOMS NEGATIEF:] di
  • analyse » analytisch (–e werkwijze) » analyseren
  • avontuurlijk lezen
  • bemoeizucht, wetenschappelijke c.q. pedagogische –
  • benaderingsstrategieën tav. literaire teksten (OOK: benaderingswijzen v. lit.)
  • beperkte waarde van wetenschappelijke tekst
  • betekenisgevend kijken / technisch (kunsthistorisch) kijken
  • boek / proefschrift (echt boek versus dissertatie)
  • contemporaine positie » situering in eigen tijd » lit.–hist. plaatsbepaling
  • criticus: vrijgesteld van voetnoten
  • dichten / denken (OOK: schrijverschap / denker zijn; EN: scheppen / denken)
  • dichter / wetenschapper OOK: kunstenaar / geleerde
  • diploma » gediplomeerd
  • essay en waarheid: het gaat niet om dè waarheid maar om idee òver de waarheid
  • essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing &
  • essay: conversatiekunst bij uitstek; want: gesprek met lezer èn zelfgesprek
  • essay: gezag / gelijk
  • essay: laat zich niet tegenspreken / wetenschap: wil discussie
  • essay: onvoltooid karakter (zoals alle literatuur)
  • essayerende biografie » biografie vs essay
  • essayist / criticus (essay / literaire kritiek)
  • essayistische encyclopedie
  • essayistische vrijheid » OOK: essayistische bemoeizucht
  • Fens bewaart niets; is geen verzamelaar; geen specialist; bang voor verveling
  • Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek
  • Fens: verzet tegen als (predestinerend) systeem gehanteerde methoden
  • geleerden contra poëzie » academici versus poëzie » betweter(s)
  • gelijk van de echte schrijver: stijl die waarschijnlijkheid zekerheid maakt
  • geschiedenis kiemcel van wetenschap èn literatuur ?
  • gesloten circuit » gesloten wereld in wetenschappelijk onderzoek
  • gezag van de formulering
  • gezag van de formulering » wáár want goed geformuleerd » kracht vd formule
  • gezag van essay: de beste verwoording van een idee brengt anderen op ideeën
  • grootmeesterlijk wetenschappelijk werk komt in isolement–positie van kunstwerk
  • idee / leerboek
  • jonge intellectuelen op de universiteiten » beginnende wetenschapper(s)
  • journalistiek / wetenschap
  • kennis / verbeelding OF: wetenschap / verbeelding ; SOMS: wetenschap / eenling
  • kennis: adstructie / destructie
  • kijk / visie [OOK: visie op geheel / kijk op deel]
  • kunst / wetenschap (scheiding sinds Tachtig)
  • kunst / wetenschap / OOK: kunstenaarschap / wetenschap (–sgerichtheid)
  • lezen van essay('s) » lezer van essay('s)
  • lezer overschat inhoud door vorm
  • literair / wetenschappelijk
  • literair boek / wetenschappelijk boek
  • literaire journalistiek
  • literatuur – wetenschap (verhouding – ) » SOMS: literatuur vs historiografie
  • literatuur–historisch / literatuur–kritisch
  • literatuurwetenschappelijke methoden nivelleren» scheppen abstractie & afstand
  • literatuurwetenschapper / criticus (literatuurwetenschap / literaire kritiek)
  • lusteloze taal van wetenschap » (vlucht in:) ongeloofwaardig wetenschapsjargon
  • mogelijkheden boeiender dan de ene waarheid
  • neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten
  • notenapparaat » voetnoten » verwijzing(en) » bijlage(n) » verantwoording
  • onaf (–heid) » voorlopigheid » OOK: te voorlopig » onvoldoende voltooid
  • onderzoeker / gids (: Roberts / Mönnich)
  • onderzoeksopvatting » wetenschapsopvatting » wetenschapsfilosofie
  • ongeloof in methode » methode is schijnvertoning
  • ons literair verleden: vraagt dat om essay of om officiële geschiedschrijving?
  • ontregeld waarnemen laat het oorspronkelijke» unieke» bijzondere ontdekken
  • onvervangbare erudiete eenling met persoonlijke (schrijf– OF spreek–) stijl
  • ordening » herordening » indeling » SOMS: "Linnaeische" aanpak bij Vestd
  • persoonlijke beleving cq voorkeur / literatuurwetenschap
  • poëzielezer / literatuurhistoricus (: esthetiserende / filologische lezer)
  • regel » regeling(en) » voorschrift(en) » wetmatigheid » (spel)regels
  • scheiding wetenschap/ kritiek (OOK: tegenstelling c.q. conflict...)
  • schrijven als ontdekken van ware aard van de realiteit
  • schrijven is vorm v. onderzoek: taal brengt orde» nieuwe ideeën» verbanden aan
  • schrijven om iets in je hoofd te verhelderen » om iets te weten te komen
  • schrijven: d.i. betekenis geven
  • specialisme / veelzijdigheid
  • specialist » specialisme » –tisch » vaktaal » –jargon » ge
  • specialisten: geen monopolisering maar wel isolering van literair werk
  • stijl overtuigt » geeft het enige gelijk dat mogelijk is » gelijk van de vorm
  • stijl » stilistisch vermogen » schrijfwijze » taalbehandeling
  • taal (literatuur): geeft gestalte aan (ware) realiteit achter de realiteit
  • teleurgesteld in universiteit
  • twee soorten recensie: zakelijk–informatief / essayistisch (essentialistisch)
  • verbeelding / fantasie (: ordenend/ chaos scheppend; wel/ geen betekenis)
  • verbeelding » ordenend literair scheppen: verdwenen uit wetenschapsbeoefening
  • verhaal vs rapport » verhaal als begin van alle wetenschap (en effectiever!)
  • verschillend oordeel » verschil in visie » meningsverschil bij recensenten
  • volledigheidsstreven » angst voor onvolledigheid » te volledig » te uitweidend
  • voorlopigheid van wetenschappelijke lezingen» voordrachten
  • vraag is het antwoord » vragen als (half–)antwoord » – als laatste antwoord
  • waarnemen & verslaggeven » (goed » ongeconditioneerd) kijken & rapporteren
  • wetenschap » onderzoek » wetenschappelijk onderzoek » wetenschapsbeoefening
  • wetenschappelijk proza
  • wetenschappelijke / essayistische aandacht voor contemporaine literatuur
  • wetenschappelijke belevingswereld tot een vak verengd
  • wetenschappelijke voordracht/wetensch.publikatie: verschillende eisen
  • X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK
  • zieners / zwoegers (: in de wetenschap)
  • zoeken » zoektocht » opzoeken » queeste » pogen (OOK: – als literair
  • zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)
  • ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!]