1988-06-17 Vrolijke wetenschap [**]
Weekblad "De Tijd"; (onder ps. A.L. Boom) 1988-06-17 A.L. Boom–essay
opmerking
*[11619]*
Taak, mogelijkheden en beperkingen voor een wetenschappelijk auteur.
"Hoe avontuurlijk zijn onderzoek ook geweest moge zijn, in het verslag daarvan is weinig terug te vinden. Alles is tot ordening gereduceerd, zelf is hij uit het resultaat verdwenen". Vorming tot wetenschapper impliceert ook de ontdekking van "het belang van basiskennis en het handwerk".
Termen
essay / (wetenschappelijke) verhandeling c.q. (academisch) betoog Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen Huizinga, Johan jonge intellectuelen op de universiteiten » beginnende wetenschapper(s) leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS: leraar » docent » onderwijzer » leermeester » (SOMS: geluk van) leraarschap opheffing van het ik » ontkenning van het ik » OOK: geen ik–figuur schrijven is vorm v. onderzoek: taal brengt orde» nieuwe ideeën» verbanden aan schrijven om iets in je hoofd te verhelderen » om iets te weten te komen universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs verbeelding » kracht cq macht van – » – als noodlot » verbeeldingskrac verbeelding » ordenend literair scheppen: verdwenen uit wetenschapsbeoefening verhaal vs rapport » verhaal als begin van alle wetenschap (en effectiever!) waarnemen & verslaggeven » (goed » ongeconditioneerd) kijken & rapporteren wetenschap » onderzoek » wetenschappelijk onderzoek » wetenschapsbeoefening wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming