1980-02-18 Decadentie: kunst, geloof en moraal
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1980-02-18 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met afbeelding van een tekening van Aubrey Beardsly: Salome met het hoofd van Johannes de Doper.
Verscheidene boeken en essays worden genoemd, soms met aanhalingen.
'leven' als model (bloei, rijpheid etc.): een (willekeurig) ordeningsprincipe ascese: vorm van estheticisme (c.q. van dandyisme?) Barbey d'Aurevilly, Jules–Amédée Baudelaire, Charles Beardsley, Aubrey Beardsley, Mabel bekering » bekeren » bekeerder» geestelijke ommekeer» conversio» SOMS: betekenisgeschiedenis van woord(en) » woordgeschiedenis Couperus, Louis (Marie Anne) decadent » verval (van zeden) » ondergang » decadentie » decadenten–st eenheid als droom » ideaal van eenheid en samenhang » hang naar eenheid essay / (wetenschappelijke) verhandeling c.q. (academisch) betoog estheet » dandy » dandyisme » estheticisme Evening News fin de siècle Frankrijk » Franse cultuur » typisch FRans » SOMS: Franse invloed Gautier, Théophile geloof » religie » godsdienst geromantiseerd verleden » idealisering van (beelden van) het verleden Gilman, Richard Gordon, Jan B. Huysmans, J.K. (Joris Karel) jaren '80 en»of '90 van negentiende eeuw » (OOK: the Nineties in Engeland) Joad, .. kunst / natuur [OOK: kunst/ natuur als literair cq pictoraal motief] omstreeks de eeuwwisseling 1900 » eind negentiende c.q. begin 20e eeuw Praz, Mario religieuze ondergrond» dimensie» oorsprong» behoefte» aspecten» karakt religieuze symbolentaal » religieuze symboliek Renan, Ernest Rolfe, Frederick [1860–1913; ps.:] Frederick Baron Corvo Ross, Robert Swinburne, Algernon Charles terzijde–positie » SOMS: zich distantiëren(d) » (vrijblijvend) afstand houden Thornton, R.K.R. waardenverlies » –verval» normvervaging» –loosheid» ondergang va Wilde, Oscar (OOK: Sebastian Melmoth EN: C.3.3 ) woord » woordwaarde » woordkracht » (SOMS: vervalsende) macht van woord(en)
  • Decadence. The Strange Life of an Epithet / Richard Gilman
  • Decadence and the 1890s / [red.] Ian Fletcher