literatuurwetenschappelijke methoden nivelleren» scheppen abstractie & afstand
Artikelen
1975-09-12
Honderd en Vijftig
1980-10-10
Voor eigen gebruik [*]
1990-05-18
Voor eigen gebruik [**]
1994-08-12
Omdat Kennen Meer Dan Weten Is
1994-09-12
cirkel als uiting van rechtlijnigheid, De
1995-08-28
portret zonder lijst en geen portret, Een
1997-10-06
Bedild, verheven en zo vernederd
Zie ook
abstract » abstractie(s) » abstraherend
abstractie » reductie » verwaarlozing van gecompliceerde tekst: consequenties
eenzijdigheid door specialisme » freak(s) » vakidioten
ergocentrische benadering van literaire tekst c.q. literaire figuur
essay / (wetenschappelijke) verhandeling c.q. (academisch) betoog
Fens: verzet tegen als (predestinerend) systeem gehanteerde methoden
fragment–karakter » SOMS OOK: versnippering c.q. fragmentering
geleerden contra poëzie » academici versus poëzie » betweter(s)
kennen / weten
literatuurtheorie » theoretische literatuurwetenschap » lit.–theor. geschoold
literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren
onderzoeksopvatting » wetenschapsopvatting » wetenschapsfilosofie
ongeloof in methode » methode is schijnvertoning
onvervangbare erudiete eenling met persoonlijke (schrijf– OF spreek–) stijl
specialisme / veelzijdigheid
specialisme geeft schijnleven » specialisatie»specialisme wordt eigen retoriek
specialist » specialisme » –tisch » vaktaal » –jargon » ge
teleurgesteld in universiteit
universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs
verbeelding » ordenend literair scheppen: verdwenen uit wetenschapsbeoefening
verbeelding: onze enige kenwijze voor het bijzondere
verbeelding: zich voortdurend vormende eruditie
voorspelbaarheid » gebrek aan verrassing » stereotiep » SOMS: na 1x lezen "op
wetenschap » onderzoek » wetenschappelijk onderzoek » wetenschapsbeoefening
X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK