1976-02-28 Tot weerziens
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1976-02-28 rubriek: Over boeken gesproken ( < 1000 woorden)
Dit stukje verscheen op de zaterdag voor carnaval. – Met een aantal citaten uit het besproken prozadebuut: volgens Fens (die belijdt dat hij carnaval nooit zal kunnen begrijpen): "een ode aan de vreugde (...) een lyrisch werk, recht uit het gelovig hart", een "persoonlijk lentefeest" van de ex–seminarist Van Duinkerken van 1928.
Genoemd worden ook diens "Brabantse herinneringen", de "Verzamelde geschriften" (1962), "Onder Gods ogen", "Hart van Brabant", "Begrip van Rome", "Waarom ik zo denk", "Welaan dan, beminde gelovigen".
carnaval » MAAR OOK: aswoensdag » vastentijd » vermorzeling des harten christelijk referentiekader » r.k. c.q. protestants referentiekader christelijke hoop » chr. (heils)verwachting (: op leven ook na de dood) cultureel erfgoed » geestelijk»nationaal»industrieel erfgoed » cultuurverled debuut » debutant(en) » debuteren(d) » (BIJ TONEELRECENSIE OOK:) première Duinkerken, Anton van – [pseudoniem van W. Asselbergs] » W.J.M.A. Asselbergs essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & essay / (wetenschappelijke) verhandeling c.q. (academisch) betoog feest » party» feestelijke bijeenkomst» –optocht» (feest)mars» & Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq gelijk van de echte schrijver: stijl die waarschijnlijkheid zekerheid maakt geloof » religie » godsdienst interbellum (c.q.: jaren '20 en»of '30 van de 20e eeuw) katholieke cultuur mentaliteitsgeschiedenis » begrippen–\ ideeën–\ cultuurhistorie» tijdsb relatie hiernamaals–leven hier (contact» wisselwerking» spanning hemel–aarde religieuze beleving (– beleven) » geloofsbeleving» –bewustzijn» spirit secularisatie (–ering) » profanering» verwereldlijking» religieuze verzwakki stijl overtuigt » geeft het enige gelijk dat mogelijk is » gelijk van de vorm veranderend geloofsbewustzijn » wijziging in geloofsbeleving verdwijnend geloof » ontkerkelijking » ontkerstening » verdwenen geloofswereld verleden / heden ; relatie verleden – heden zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)
  • Verdediging van Carnaval / Anton van Duinkerken

• Open originelen in nieuw venster: Deel