eerste lezing » het eerste lezen » voor de eerste keer lezen |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1958-03-01Van schrijftafel tot boekwinkel |
|
| 1959-07-04leonard roggeveen |
|
| 1960-11-05Kinderboeken ['60.11.05] |
|
| 1967-12-02Haken aan een enkel woord |
|
| 1972-12-01Van veraf en dichtbij |
|
| 1975-05-23Verenging |
|
| 1976-06-18huis in Jeruzalem, Het |
|
| 1981-05-26dood, de duivel en de vrouw, De |
|
| 1982-12-10Waar begint de retoriek? |
|
| 1983-03-25Wanneer is poëzie poëzie II |
|
| 1984-04-20Voor de herinnering |
|
| 1984-06-15drie vlekken, De |
|
| 1984-11-16leugen van de kast, De |
|
| 1985-03-29Verlies van vrijheid? |
|
| 1986-03-28Tekstvergroting |
|
| 1986-04-18Geboorte |
|
| 1986-08-22Van alle kanten |
|
| 1987-05-29Spoor |
|
| 1987-10-05paradijs in proza, beginnend bij Dante, Het |
|
| 1987-11-20Op 's hemels ronde spil |
|
| 1988-09-09Zes Woorden |
|
| 1989-01-13Neutraal |
|
| 1989-10-13Cultuur |
|
| 1992-09-04Gewicht Van Bal En Boek, Het |
|
| 1992-12-04Blijvend Aardig En Niets Meer? |
|
| 1994-01-28Poespas van de Betekenislaag, De |
|
| 1994-03-11Oude Ier En Alle Vogels Vliegen, Een |
|
| 1994-05-28Trouweloos |
|
| 1995-08-11Heelal Van Openingen En Zwarte Gaten, Een – |
|
| 1996-09-06Verlangen Naar Een Ontploffing, Het |
|
| 1996-10-18Oordeel en willekeur |
|
| 1997-05-05Leven en lezen zonder hoger voorbeeld |
|
| 1997-09-05helder levensteken, Een |
|
| 2000-01-28eerste en laatste kampioen dichten, De |
|
| 2002-05-08natuur van vroeger, De |
|
| 2005-03-24Oorspronkelijk of onttakeld |
Zie ook |
---|
|
| angst voor teleurstelling (bij lezen c.q. herlezen) |
|
| auteursbegeleiding door lector c.q. redacteur |
|
| betekenis van voorstadia voor ons principieel onachterhaalbaar |
|
| confrontatie met eigen verandering |
|
| dat irrationele dat je meteen aan een tekst kan binden |
|
| doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer |
|
| eerste blik, fatale – |
|
| eerste leesles » leren lezen » leesonderwijs |
|
| eerste lezer » eerdere lezer(s) » vroegere lezer(s) |
|
| eerste literaire sensatie » eerste poëzie–ervaring |
|
| eigenschap van poëzie / gewaarwording van lezer |
|
| evenwicht tussen tekst en mijn lezing» beleving ervan |
|
| Fens' manier om poëziebundel te lezen» te verkennen; OOK: bladeren in bundel |
|
| Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) |
|
| grens van de retoriek |
|
| herconfrontatie met tekst |
|
| herhaling van emotie(s) c.q. van ontroering |
|
| herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie |
|
| herlezen (...) |
|
| herlezen en herbespreken (van ouder werk) |
|
| individuele lezersgeschiedenis » iemands leesgeschiedenis |
|
| individuele receptie |
|
| interpretatie: steeds opnieuw |
|
| interpreteren is vragen bedenken |
|
| interpreteren: secundaire bezigheid (tav. primaire lezen, dat raadsel blijft) |
|
| invloed van gelezen boek op latere lectuur |
|
| jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur |
|
| leesplezier » lezen voor je plezier |
|
| lezen: de eerste keer |
|
| lezer verandert » veranderde c.q. veranderende identificatie(s) bij lezer |
|
| lezer, ideale jonge – |
|
| lezer: eerste kennismaking met oeuvre c.q. bundel |
|
| lezersverleden » verleden van (als) lezer » veranderde lezer » leesverleden |
|
| nieuwe / bekende poëzie |
|
| ontroering: eerste/ tweede – |
|
| ontwikkeling van criticus » ouder wordende [c.q. SOMS:] vermoeide criticus |
|
| poëzie die historische tekst wordt |
|
| poëzie leren lezen |
|
| poëzie lezen ontdaan van bestaande interpretaties |
|
| primair / secundair lezen (eerste lezing / herlezing) |
|
| reconstrueren van leeservaring(en) |
|
| scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs |
|
| steeds weer voor het eerst lezen |
|
| trouw aan bewonderd boek |
|
| waarom herlezen? » waarom lezen? |