relatie oude(re) / hedendaagse literatuur |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1960-01-23 00:00:00verkenningen in de onderstroom. poëzie van j.a. rispens, victor van vriesland en willem brandt |
|
| 1966-12-10 00:00:00Winnen zonder te wagen. "Rusland zwart op wit" van Charles B. Timmer |
|
| 1979-09-07 00:00:00Eerste gedicht |
|
| 1981-09-14 00:00:00Metaforen uit onbekend universum |
|
| 1982-09-10 00:00:00Achterom kijken in de toekomst |
|
| 1984-01-23 00:00:00Schrijvers in de leeszaal |
|
| 1988-04-18 00:00:00nasmaak van het onsterfelijke, De |
|
| 1989-06-09 00:00:00Vijf Eeuwen Eeuwigheid |
|
| 1989-08-04 00:00:00Terugkijken [**] |
|
| 1989-09-29 00:00:00Een en Ander |
|
| 1990-06-08 00:00:00nieuwe licht en de oude tijd. Over enkele gedichten van P.C. Hooft, Het – / Kees Fens |
|
| 1993-05-21 00:00:00Betuwelijn Door De Eigen Cultuur, De |
|
| 1996-11-18 00:00:00Altijd november, altijd Helmers |
|
| 1999-11-27 00:00:00't Is nevelkoud, en, 's halfnoens, nog duister in de lanen [ De toekomst van Gezelle's poëzie ] |
Zie ook |
---|
|
| a–historisch lezen van oude(re) literatuur |
|
| af (op; literair uitgesproken): niet meer als levende literatuur functionerend |
|
| altijd relaties tussen nieuw en oud |
|
| andere betekenisassociaties bij lezers–nu/ lezers–toen |
|
| beleving als kunst» literatuur: is altijd contemporain c.q. eenmalig |
|
| bereik van de actuele literatuur » OOK: binnen bereik v.d. actuele literatuur |
|
| blijvende waarde » toekomstmogelijkheden van tekst » niet verouder(en)d |
|
| blijvende waarde: opnieuw en op eigen wijze mooi gevonden |
|
| chiastisch waarderingsbeeld muziek/ literatuur (oud » modern vs modern » oud) |
|
| contemporain / historisch |
|
| contemporaine kritiek » – receptie » – literaire kritiek |
|
| contemporaine lezersreactie(s) (op literatuur uit het verleden) |
|
| dode / slapende dichter(s) [c.q. auteur(s) c.q. schrijver(s)] |
|
| dood van beeldenwereld » dode metaforen » verouderde beeldspraak » cliché |
|
| eigene van poëzie: in continuïteit (traditie) steeds "de" poëzie realiseren |
|
| eigentijds / oud (OOK: modern / traditioneel; nieuwheid / traditie) |
|
| Fens suggereert persrubriek Daden van rechtvaardigheid: met beste uit verleden |
|
| Fens: ziet kunstgeschiedenis in tegengestelde ontwikkeling |
|
| Franse oude(re) literatuur |
|
| goed » klassiek : biedt steeds nieuwe mogelijkheden: is onuitputtelijk |
|
| grote poëzie die steeds opnieuw de moderne poëzie binnen gelezen moet worden |
|
| heden schept het verleden » verleden schept het heden |
|
| hedendaagse interpretatie(s) |
|
| Herbert over Eliot en Dante |
|
| Hooft over Bloem |
|
| ironisering van (eigen) oudere literatuur |
|
| klassiek: steeds opnieuw in andere gedaante door lezer te realiseren |
|
| kunstkritiek / kunsthistorie (: eigentijdse / (kunst)historische waardering) |
|
| leeswijze van nu/ van toen |
|
| levend verleden in poëzie van nu |
|
| levende / slapende literatuur |
|
| levende / voorbije teksten (OOK: "levende" / "dode" auteurs c.q. teksten) |
|
| lezer van nu / publiek van toen |
|
| lezer–nu / lezer–toen / lezer–straks |
|
| literatuur–historisch / literatuur–kritisch |
|
| literatuur: grens 'levende' / 'historische' (: te actualiseren) letterkunde |
|
| literatuurervaring is altijd contemporain |
|
| Milton over Eliot |
|
| modern / traditioneel (OOK: – als literair motief) |
|
| modern / vroeger : interpreteren nu vs. interpreteren toen |
|
| moderne interpretator stremt tekst tot betekenisloosheid |
|
| moderne kritiek en oude(re) letterkunde |
|
| moderne literatuur » "probleemromans" (: met het "moderne levensgevoel") |
|
| Nachleben » receptiegeschiedenis » nageschiedenis » waardering later |
|
| naoorlogse Nederlandse en»of Vlaamse letterkunde (1945– ) |
|
| nieuw » nieuwheid » nieuwigheid » modern » revolutionair » avant garde |
|
| nieuwe / bekende interpretatie(s) |
|
| nieuwe zoeken om het oude te ontdekken, het – |
|
| omgaan met oude(re) letterkunde » vergeten verleden opnieuw a.d. orde stellen |
|
| omkering van de geschiedenis van beïnvloeding |
|
| oud mooi / nieuw mooi |
|
| oude (–re) letterkunde als levende tekst c.q. literatuur |
|
| oude (–re) letterkunde is méér dan louter historisch waardevol |
|
| oude door het nieuwe beïnvloed » oud wordt nieuw |
|
| oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde |
|
| oudere letterkunde: verandert lezer of gedicht? |
|
| oudere literatuur tot leven lezen » teksten krijgen met lezen vaak nieuw leven |
|
| oudere literatuur veranderd» veranderbaar: door perspectiefverschuiving |
|
| oudere poëzie echo van de nieuwe |
|
| overlevingskansen van literatuur |
|
| poëzie van het verleden als klankbord en inspiratiebron |
|
| poëzie: goede – raakt niet op » – wordt nooit uitputtend geïnterpreteerd |
|
| receptie (waardering van literair c.q. kunstwerk) |
|
| referentiekader ZIE OOK: verdwijnend (...) referentiekader |
|
| referentiekader [NB.: ZIE OOK: referentiekader » voorkennis» ervaring (...)!] |
|
| risico niet–esthetiserend benaderen oude literatuur: opsluiten in verleden |
|
| Russische oude(re) literatuur » Russische klassieken |
|
| schilderkunst, moderne/ oude – |
|
| slachtoffers van de slag om (literaire) onsterfelijkheid / vergeten vs beroemd |
|
| taalheelal: meefunctioneren van oude in nieuwe poëzie » oudere poëzie verjongd |
|
| toeëigenen als literatuur van werk uit het verleden |
|
| verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru |
|
| Vondel over A. Roland Holst |
|
| wetenschappelijke / essayistische aandacht voor contemporaine literatuur |
|
| zelfconfrontatie door lezen (tocht door een hiernamaals van onze hele cultuur) |
|
| ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!] |