1981-05-22 Aktualizering
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1981-05-22 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Fens spreekt zijn bedenkingen uit t.a.v. de modieuze belangstelling voor met thans actuele aspecten opgeleukte historische studies, in het kielzog van Le Roy Ladurie's "Montaillou. Village occitane de 1294 à 1324".
Aldus komen ter sprake: "De kaas en de wormen" (C. Ginzburg), "The History of Myddle" (R. Cough), en enkele niet genoemde recente studies over de vrouw in de middeleeuwen, Engelse en Franse. [ Hierbij zou het kunnen gaan om publikaties van Eileen Power (1976, 1979), Edmonde Charles–Roux e.a. (1975, 1981), Frances Gies (1978, 1980) en Sibylle Harksen (1975). RM]
achttiende eeuw » achttiende–eeuws Austen, J. (Jane) belangstelling voor geschiedenis biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Cecil, David (Lord – ) Charles–Roux, Edmonde Cough, Richard dagelijksheden van het verleden » dagelijks leven van vroeger Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati geschiedenis » historie » historische informatie geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie Gies, Frances Ginzburg, Carlo Harksen, Sibylle historiciteit / eeuwigheidswaarde (: actualiteitswaarde / eeuwigheidswaarde) historisch gebeuren » geschiedenis : getransformeerd tot fictie of verhaal idee » strekking» "boodschap"\ ideologische lading» tendenz : in OF: van illusie van geschiedschrijving James, Alice James, Henry Le Roy Ladurie, Emmanuel middeleeuws wereldbeeld mode in huidige literaire industrie » hype » kortstondigheid in lit. industr. moralistische tekst (–en)\ zedepreek» moraliserend» tendenztekst» tendentieu onbetrouwbaar zicht op verleden Power, Eileen Strouse, Jean vertekening achteraf (door»in geschiedenis) vrouw als motief » vrouwengestalte(n) » vrouw (–en) als literair motief vrouw in de middeleeuwen » vrouwen in de middeleeuwen zeventiende eeuw (–s)
  • Portrait of Jane Austen, A / by David Cecil
  • Alice James. A Biography / Jean Strouse