1977-11-18 Woorden en daden
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1977-11-18 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Met twee uitvoerige citaten uit de (zeer positief) besproken publikatie.
aanstellerij, tegen de – » hekel aan onechtheid » ontmaskeren » doorprikken ambtelijke tekst(en) cq taal » taal v.d. bureaucratie » SOMS: taal en politiek ambtenaar » ambtelijke wereld (SOMS – secretaris) » bureaucratie » bestuurli Bomans, Godfried [pseudoniem o.m.: Parlevink] Brabant » Brabants dode taal (: lege» ongeloofwaardige» grijze» dorre» kleurloze etc. taal) dode taal (van macht» bureaucratie) / levende taal (c.q. literatuur) elitaire benadering van kunst c.q. cultuur essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & high society » society–leven » hogere (maatschappelijke) kringen institutionalisering » institutie » OOK: verstarde organisatie » bureaucratie politiek » politicus (–ci) » beleid» bestuur» staatszaken» [OOK: rooms–katholieke opleidingen » r.k. onderwijs » katholieke school schijncultuur, (OOK: literaire – ) » cultuurhuichelarij sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context) stereotypering in»door publiciteit veralgemenen van het bijzondere » reductie tot idee » abstraheren » abstractie Verhoeven, C.W.M. (Cornelis)
  • Boven de boomgrens / [gebundelde opstellen van] Cornelis Verhoeven