zinvolle nutteloosheid » nutteloze zinvolheid» zinvol nietsdoen» zin boven nut
Artikelen
  • 1957-01-19 00:00:00Pensioen
  • 1957-06-08 00:00:00Kerk van alledag
  • 1970-03-28 00:00:00gemillimeterde schrijversloon, Het – . documentaire door Kees Fens en Lidy van Marissing
  • 1973-04-21 00:00:00Gerrit Krol bijna constant de humorist van eigen leven
  • 1977-06-10 00:00:00Slenteren
  • 1977-06-17 00:00:00Spelkultuur
  • 1977-07-15 00:00:00Schaduw, De
  • 1979-09-28 00:00:00Jaarkaart voor stilte
  • 1981-06-04 00:00:00Vergeefs [*]
  • 1981-12-04 00:00:00Huizen (1)
  • 1981-12-11 00:00:00Huizen (2)
  • 1982-10-30 00:00:00F.E.N.S. / [interview door] Mariëtte Hoogeveen en Huub 't Hoen
  • 1983-06-17 00:00:00Niet nuttig, wel zinvol
  • 1985-06-08 00:00:00Studeren in de alarmfase
  • 1986-05-29 00:00:00Kees Fens kijkt terug op vier jaar hoogleraarschap. 'Ik heb hier nogal eens last van ontwenningsverschijnselen' / Annemie Gielen
  • 1986-09-12 00:00:00zonderlingen, De
  • 1987-08-21 00:00:00Grazige weiden
  • 1988-02-26 00:00:00Leren
  • 1989-04-22 00:00:00Papier
  • 1989-05-01 00:00:00vergeten voorvader van Wilde, De
  • 1989-12-02 00:00:00Nutteloos
  • 1990-04-09 00:00:00encyclopedie van het middenveld, De
  • 1990-07-07 00:00:00Letterenstudenten!
  • 1990-11-12 00:00:00"Noyt sagh hy s'hemels lamp"
  • 1990-11-30 00:00:00Hebben en Krijgen
  • 1991-07-06 00:00:00Zak en tas
  • 1992-09-25 00:00:00Toen Zong Meliador Een Virelai
  • 1992-10-24 00:00:00Boek en bak
  • 1994-01-08 00:00:00Zinvol
  • 1994-03-07 00:00:00encyclopedie als jongensboek, De
  • 1994-08-15 00:00:00wetenschap volgens drs A. Nuis, De – » Alles wat niet praktisch is, is ballast
  • 1994-09-09 00:00:00Grote Catalogus Van De Vragen, De
  • 1994-10-29 00:00:00grootste dreiging is de macht van de middelmaat', 'De – . Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd / Ben Haveman
  • 1995-01-19 00:00:00'Tussentijdse overweging' Eerste OKW–Onderwijslezing / [Kees Fens; advertentie geplaatst in NRC–H door] de K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap
  • 1995-02-10 00:00:00doem van het nuttigheidsdenken, De – . Tussentijdse overweging / [Kees Fens; eerste O.K.W. Onderwijs–lezing voor de K.L. Poll Stichting; tekst volgens de aantekeningen van Dirk–Jan Warmerdam]
  • 1995-02-17 00:00:00Groot Horloge Is Al In De Straat, Het
  • 1996-04-06 00:00:00Hooggeachte, [**]
  • 1996-11-22 00:00:00Paarse propedeuse
  • 1998-12-07 00:00:00Nederlandse neefje van Peter Pan, Het
  • 1999-12-30 00:00:00In het hiernamaals van de wetenschap. 'Oxbridge' komt genuanceerd tot leven in portretten van beroemde 'dons'
  • 2000-04-01 00:00:00Oude literatuur?
  • 2000-07-20 00:00:00Hogere nutteloosheid
  • 2002-03-15 00:00:00Opgepast! Opperlans! Battus vervolmaakt zijn eigen taal– en letterkunde
  • 2002-10-26 00:00:00verschil tussen een trein en een universiteit, Het / Marjolijn Februari
  • 2004-01-09 00:00:00Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa
  • 2005-06-30 00:00:00Goede raad van de hooggeleerde Vos. Brieven uit vier eeuwen voorbeeldig gebundeld
  • 2005-09-01 00:00:00Lyrische zuurkool
  • 2005-09-15 00:00:00Nutteloze kennis
  • 2007-05-31 00:00:00stille werker laat zich even horen, De – . [Kopje binnen de tekst:] Bilderdijk is de grootmeester van de smart
  • 2008-06-19 00:00:00Eens ontdekt men het ideale nutteloze boek [Ondertitel binnen de tekst: Geluk, zij het wat bestoft, was mijn deel
  • Zie ook
  • bedrijfsleven » industrie» –ialisering» (kapitalistisch) ondernemen» i
  • betekenis–gevers versus rationalisten » OOK: alpha versus bèta
  • catalogus van vragen
  • commercie » handel » markt (–koopman) » rendement » winst » zake
  • cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden
  • cultuurbehoud » redden c.q. redding van cultureel erfgoed
  • design / kunst
  • financiële cq economische aspecten of historie» geldzaken» economie» munt(&nd
  • fotokopie » fotokopiëren » kopieermachine
  • gedwongen kennis » dwang mbt. weten » dwingen tot kennis(neming)
  • ideale nutteloze boek, het –
  • K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap
  • kennis als waar(degoed)
  • laatste stukken van Kees Fens
  • leeg » leegte » niets » het Niet(s)
  • letterenstudie: nooit af; steeds opnieuw beginnen; geen zekerheden» toekomst
  • letterenstudie: zinvol maar geen nut
  • lezen en werken
  • maatschappelijk relevant » sociaal verantwoord c.q. functioneel (\ –ionerend)
  • maatschappelijke relevantie» belang v.literatuurwetenschap» verstaan v.teksten
  • maecenaat » opdrachtgevers » sponsoring » patronaat » beschermheer » s
  • maken belangrijker dan het resultaat, het –
  • nut » doelmatig » nuttigheidscultuur » win–cultuur
  • nutteloosheid van poëzie» van schrijven
  • nutteloosheid » doelloos » SOMS: geluk v.d. nutteloosheid » ideaal nutteloos
  • nutteloze kennis » onverplichte c.q. "nodeloze" kennis » overbodig weten
  • ongewone kennis
  • redundant » overbodig» onnodig» zonder functie» overdetaillering» niet
  • rendement van boek» lectuur» lezen
  • spel » cultuurspel » gezelschapsspel » cultuur & spel » spelen » s
  • studeren: belangeloos dwalen» veel willen weten» ook dat 't tot ± niets dient
  • systeemdwang » te (bewust) systematisch» dwangmatig » SOMS: dwang v.h. Systeem
  • taal der geesteswetenschappen is onvermijdelijk metaforisch
  • te laat » verloren tijd » tijd verspild » niet meer nodig » SOMS: vertraging
  • toegepaste kunst » praktisch bruikbare kunst » kunstnijverheid (–produkten)
  • traagheid en universitaire vorming» opleiding» studie» onderzoek
  • vergeefs lezen » vergeefs gelezen » vergeefsheid van het lezen
  • volheid van het tekort, de – » OOK: waarde van het tekort
  • vraag (vragen) belangrijker dan antwoord(en)
  • vraag is het antwoord » vragen als (half–)antwoord » – als laatste antwoord
  • vraag: meer vragen dan antwoorden
  • waardeloze kennis » nutteloze of onbruikbare schoolkennis cq examenresultaten
  • ware kennis: de overbodige
  • weerloosheid van geesteswetenschappen » verdediging van geesteswetenschappen
  • wetenschap op topniveau
  • wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs