zinvolle nutteloosheid » nutteloze zinvolheid» zinvol nietsdoen» zin boven nut |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-01-19 00:00:00Pensioen |
|
| 1957-06-08 00:00:00Kerk van alledag |
|
| 1970-03-28 00:00:00gemillimeterde schrijversloon, Het – . documentaire door Kees Fens en Lidy van Marissing |
|
| 1973-04-21 00:00:00Gerrit Krol bijna constant de humorist van eigen leven |
|
| 1977-06-10 00:00:00Slenteren |
|
| 1977-06-17 00:00:00Spelkultuur |
|
| 1977-07-15 00:00:00Schaduw, De |
|
| 1979-09-28 00:00:00Jaarkaart voor stilte |
|
| 1981-06-04 00:00:00Vergeefs [*] |
|
| 1981-12-04 00:00:00Huizen (1) |
|
| 1981-12-11 00:00:00Huizen (2) |
|
| 1982-10-30 00:00:00F.E.N.S. / [interview door] Mariëtte Hoogeveen en Huub 't Hoen |
|
| 1983-06-17 00:00:00Niet nuttig, wel zinvol |
|
| 1985-06-08 00:00:00Studeren in de alarmfase |
|
| 1986-05-29 00:00:00Kees Fens kijkt terug op vier jaar hoogleraarschap. 'Ik heb hier nogal eens last van ontwenningsverschijnselen' / Annemie Gielen |
|
| 1986-09-12 00:00:00zonderlingen, De |
|
| 1987-08-21 00:00:00Grazige weiden |
|
| 1988-02-26 00:00:00Leren |
|
| 1989-04-22 00:00:00Papier |
|
| 1989-05-01 00:00:00vergeten voorvader van Wilde, De |
|
| 1989-12-02 00:00:00Nutteloos |
|
| 1990-04-09 00:00:00encyclopedie van het middenveld, De |
|
| 1990-07-07 00:00:00Letterenstudenten! |
|
| 1990-11-12 00:00:00"Noyt sagh hy s'hemels lamp" |
|
| 1990-11-30 00:00:00Hebben en Krijgen |
|
| 1991-07-06 00:00:00Zak en tas |
|
| 1992-09-25 00:00:00Toen Zong Meliador Een Virelai |
|
| 1992-10-24 00:00:00Boek en bak |
|
| 1994-01-08 00:00:00Zinvol |
|
| 1994-03-07 00:00:00encyclopedie als jongensboek, De |
|
| 1994-08-15 00:00:00wetenschap volgens drs A. Nuis, De – » Alles wat niet praktisch is, is ballast |
|
| 1994-09-09 00:00:00Grote Catalogus Van De Vragen, De |
|
| 1994-10-29 00:00:00grootste dreiging is de macht van de middelmaat', 'De – . Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd / Ben Haveman |
|
| 1995-01-19 00:00:00'Tussentijdse overweging' Eerste OKW–Onderwijslezing / [Kees Fens; advertentie geplaatst in NRC–H door] de K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap |
|
| 1995-02-10 00:00:00doem van het nuttigheidsdenken, De – . Tussentijdse overweging / [Kees Fens; eerste O.K.W. Onderwijs–lezing voor de K.L. Poll Stichting; tekst volgens de aantekeningen van Dirk–Jan Warmerdam] |
|
| 1995-02-17 00:00:00Groot Horloge Is Al In De Straat, Het |
|
| 1996-04-06 00:00:00Hooggeachte, [**] |
|
| 1996-11-22 00:00:00Paarse propedeuse |
|
| 1998-12-07 00:00:00Nederlandse neefje van Peter Pan, Het |
|
| 1999-12-30 00:00:00In het hiernamaals van de wetenschap. 'Oxbridge' komt genuanceerd tot leven in portretten van beroemde 'dons' |
|
| 2000-04-01 00:00:00Oude literatuur? |
|
| 2000-07-20 00:00:00Hogere nutteloosheid |
|
| 2002-03-15 00:00:00Opgepast! Opperlans! Battus vervolmaakt zijn eigen taal– en letterkunde |
|
| 2002-10-26 00:00:00verschil tussen een trein en een universiteit, Het / Marjolijn Februari |
|
| 2004-01-09 00:00:00Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa |
|
| 2005-06-30 00:00:00Goede raad van de hooggeleerde Vos. Brieven uit vier eeuwen voorbeeldig gebundeld |
|
| 2005-09-01 00:00:00Lyrische zuurkool |
|
| 2005-09-15 00:00:00Nutteloze kennis |
|
| 2007-05-31 00:00:00stille werker laat zich even horen, De – . [Kopje binnen de tekst:] Bilderdijk is de grootmeester van de smart |
|
| 2008-06-19 00:00:00Eens ontdekt men het ideale nutteloze boek [Ondertitel binnen de tekst: Geluk, zij het wat bestoft, was mijn deel |
Zie ook |
---|
|
| bedrijfsleven » industrie» –ialisering» (kapitalistisch) ondernemen» i |
|
| betekenis–gevers versus rationalisten » OOK: alpha versus bèta |
|
| catalogus van vragen |
|
| commercie » handel » markt (–koopman) » rendement » winst » zake |
|
| cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden |
|
| cultuurbehoud » redden c.q. redding van cultureel erfgoed |
|
| design / kunst |
|
| financiële cq economische aspecten of historie» geldzaken» economie» munt(&nd |
|
| fotokopie » fotokopiëren » kopieermachine |
|
| gedwongen kennis » dwang mbt. weten » dwingen tot kennis(neming) |
|
| ideale nutteloze boek, het – |
|
| K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap |
|
| kennis als waar(degoed) |
|
| laatste stukken van Kees Fens |
|
| leeg » leegte » niets » het Niet(s) |
|
| letterenstudie: nooit af; steeds opnieuw beginnen; geen zekerheden» toekomst |
|
| letterenstudie: zinvol maar geen nut |
|
| lezen en werken |
|
| maatschappelijk relevant » sociaal verantwoord c.q. functioneel (\ –ionerend) |
|
| maatschappelijke relevantie» belang v.literatuurwetenschap» verstaan v.teksten |
|
| maecenaat » opdrachtgevers » sponsoring » patronaat » beschermheer » s |
|
| maken belangrijker dan het resultaat, het – |
|
| nut » doelmatig » nuttigheidscultuur » win–cultuur |
|
| nutteloosheid van poëzie» van schrijven |
|
| nutteloosheid » doelloos » SOMS: geluk v.d. nutteloosheid » ideaal nutteloos |
|
| nutteloze kennis » onverplichte c.q. "nodeloze" kennis » overbodig weten |
|
| ongewone kennis |
|
| redundant » overbodig» onnodig» zonder functie» overdetaillering» niet |
|
| rendement van boek» lectuur» lezen |
|
| spel » cultuurspel » gezelschapsspel » cultuur & spel » spelen » s |
|
| studeren: belangeloos dwalen» veel willen weten» ook dat 't tot ± niets dient |
|
| systeemdwang » te (bewust) systematisch» dwangmatig » SOMS: dwang v.h. Systeem |
|
| taal der geesteswetenschappen is onvermijdelijk metaforisch |
|
| te laat » verloren tijd » tijd verspild » niet meer nodig » SOMS: vertraging |
|
| toegepaste kunst » praktisch bruikbare kunst » kunstnijverheid (–produkten) |
|
| traagheid en universitaire vorming» opleiding» studie» onderzoek |
|
| vergeefs lezen » vergeefs gelezen » vergeefsheid van het lezen |
|
| volheid van het tekort, de – » OOK: waarde van het tekort |
|
| vraag (vragen) belangrijker dan antwoord(en) |
|
| vraag is het antwoord » vragen als (half–)antwoord » – als laatste antwoord |
|
| vraag: meer vragen dan antwoorden |
|
| waardeloze kennis » nutteloze of onbruikbare schoolkennis cq examenresultaten |
|
| ware kennis: de overbodige |
|
| weerloosheid van geesteswetenschappen » verdediging van geesteswetenschappen |
|
| wetenschap op topniveau |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs |