1997-12-08 achterkant van de traditie, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1997-12-08 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met afbeelding (blijkens een correctie in de Volkskrant dd 9.12.97 niet: van zuster Francisca Clara, zeventiende eeuw, maar:) van de Noord–Nederlandse schrijfster Petronella Moens.
Geciteerd wordt een kwatrijn van een sonnet aan Constantijn Huygens door Eelkje Bouricius, te vinden op pagina 251 van het besproken boek. Verder G. Kalff over Hasebroek (in deel zeven van zijn "Geschiedenis der Nederlandsche letterkunde"), en G. Knuvelder over Jonathan's "Waarheid en droomen" (in het "Handboek", deel vier, ed. 1973).
Fens gaat o.m. in op de lange 'Inleiding' van het besproken werk; verder noemt hij Hasebroek's "Poëzij" (1836).
a–historisch lezen van oude(re) literatuur achttiende eeuw » achttiende–eeuws begijn » begijntje » begijnhof » (SOMS: het Begijnhof te Amsterdam) biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie boek (als materieel object) » fraai boek » luxe–uitgave » pracht–editi Bouricius, Eelkje canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald] competitie » concurrentie » afvalrace » dominantie » Streber » wedstri Couttenier, Piet criticus annexeert oudere literatuur vanuit literatuur–opvattingen van nu cultuur–historisch / literair–historisch dichteres (–sen) functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap Hasebroek, Betsy Hasebroek, J.P. (Johannes) historische / literaire gronden voor oordeel Huygens, Constantijn Kalff, G. kloostercultuur Knuvelder, Gerard kunstenaar – maatschappij » (soc.–)maatsch. positie v, schrijver»letterkundi lezen met hindernissen » hinder bij lezen c.q. luisteren » afgeleid bij lezen literatuur en maatschappij literatuur–historisch / literatuur–kritisch literatuurgeschiedenis » –historisch » lit.–hist. onderzoek c.q. perspectief literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren literatuurwetenschapper / criticus (literatuurwetenschap / literaire kritiek) marginale schrijver (–s) » tweede garnituur » middelmatige literatuur Nachleben » receptiegeschiedenis » nageschiedenis » waardering later negentiende eeuw » 19e–eeuws omgaan met oude(re) letterkunde » vergeten verleden opnieuw a.d. orde stellen ongelezen dichter(s) » niet meer gelezen dichter(s) c.q. dichteres(sen) oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde Porteman, Karel Potgieter, Everhardus Johannes religieuze poëzie » geestelijke dichtkunst Schenkeveld–van der Dussen, Maria A. schiftingsgeschiedenis » selectie (OOK: sociale –\ EN: door literaire kritiek) sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context) sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur) sociale context van kunst (–werk) » maatschappelijke context van kunst (–werk) sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...) tweede stem vergeten auteur » vergeten schrijver(s)\ boek(en)\ bundel(s)\ literatuur Vincentus, Anna Maria Vlaams / Nederlands (Vlaanderen/ Nederland...Zuidnederlands/ Noordnederlands) vroomheidsgeschiedenis vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en) vrouwelijke religieuze(n) » zuster(s) » non(nen) » monialen vrouwenromans vrouwenstudies » feministische literaire kritiek » (literaire) vrouwenstudies waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair waardeoordeel » mening » oordeel » waardering (tav. tekst)
  • Met en zonder lauwerkrans. Schrijvende vrouwen uit de vroegmoderne tijd 1550–1850: van Anna Bijns tot Elise van Calcar / [Hoofdredactie:] Riet Schenkeveld–Van der Dussen

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3