lezersverwachting » (literair) verwachtingspatroon van lezer » leesverwachting |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-02-23 00:00:00lectuur van de moderne mens, De |
|
| 1957-07-20 00:00:00Hoop op het grote avontuur. roman na roman |
|
| 1960-10-24 00:00:00Voor velen auteur van één boek. Ernest Claes vandaag 75 jaar. Zorgeloos in "De Witte", hard en bijna genadeloos in "Charelke Dop" |
|
| 1966-02-07 00:00:00Tijdschriften ['66.02.07] |
|
| 1968-09-07 00:00:00gebruik van een wandspiegel, Het – . Gedichten van Morriën |
|
| 1974-01-18 00:00:00Wachten [*] |
|
| 1974-09-13 00:00:00Najaar |
|
| 1974-11-23 00:00:00vrije lezer, De |
|
| 1977-12-02 00:00:00portret van een vogel, Het |
|
| 1978-05-05 00:00:00gelijk van de columnist is maar één column lang, Het – . De Nederlandse politiek 'verblokkert' |
|
| 1979-07-13 00:00:00Plot |
|
| 1982-12-10 00:00:00Waar begint de retoriek? |
|
| 1984-04-06 00:00:00Lezen en laten lezen |
|
| 1984-05-14 00:00:00verleden van de lezers, Het |
|
| 1984-08-31 00:00:00witte achterland I, Het |
|
| 1984-09-24 00:00:00lezend publiek als hofhouding, Het |
|
| 1984-10-05 00:00:00reservaat, Het II |
|
| 1984-11-09 00:00:00onvoltooide, Het [**] |
|
| 1986-04-04 00:00:00Toegedicht |
|
| 1986-12-05 00:00:00Beteugeling 1 |
|
| 1987-04-03 00:00:00Proëzie |
|
| 1988-07-15 00:00:00Begin en Eind [**] |
|
| 1988-09-23 00:00:00Tegenstellingen |
|
| 1989-03-24 00:00:00Onaangepast |
|
| 1991-08-23 00:00:00Taal op Komst |
|
| 1992-09-04 00:00:00Gewicht Van Bal En Boek, Het |
|
| 1992-09-28 00:00:00Voor kinderen en andere naïevelingen |
|
| 1993-09-20 00:00:00Spreken en schrijven, converseren en zwijgen |
|
| 1995-04-01 00:00:00Vijftien jaar |
|
| 1995-09-29 00:00:00Niet Zingen, Knarsen Is De Kunst |
|
| 1996-11-01 00:00:00Altijd hetzelfde |
|
| 2000-03-17 00:00:00'Grote literatuur is nooit evenwichtig' Piet Gerbrandy bepleit een onbevangen wijze van lezen |
|
| 2007-02-01 00:00:00Zomaar wat variaties op goddelijk fruit |
Zie ook |
---|
|
| aarzeling om te schrijven» moeite met of schroom tot schrijven» writer's bloc |
|
| beeld van dichter zoals bij lezer gevormd door (deel van) het oeuvre |
|
| behoeften van publiek » publieksinteresse(s) |
|
| beoogde receptie |
|
| bevestigen van stereotiepe verwachting of oordeel » OOK verwachting waar maken |
|
| bevooroordeeldheid » vooringenomenheid » vooroordeel bij (waarde–) oordeel |
|
| bevordering van verkoop van boeken » invloed op boekenverkoop |
|
| cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) |
|
| concessie aan lezer(s) » op het publiek gespeeld » publieksgeil » populistisch |
|
| conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer |
|
| deconditionering van lezer » ontregeling c.q. ontwenning van lezer |
|
| doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer |
|
| echt nieuwe wordt niet (h)erkend » onbegrip cq afwijzing mbt het echt nieuwe |
|
| effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s) |
|
| eisen van lezer(s) |
|
| erkenning is herkenning » herkennen is erkennen |
|
| geen centrale visie op literatuur & daarmee samenhangende kritische beginselen |
|
| geïntendeerde lezer » geïntendeerd publiek » beoogd publiek » doelgroep |
|
| genres vermengd » toon– en stijlvermenging » genreconventies doorbreken |
|
| grens van de retoriek |
|
| herhaling van emotie(s) c.q. van ontroering |
|
| herinnering aan eerdere ervaring » vorige emotie » aan eerdere beleving |
|
| herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie |
|
| herkennen / leren kennen (: vertrouwd / nieuw OF: bekend / onbekend) |
|
| herkenning – erkenning – waardering » kracht der herkenbaarheid |
|
| ideale lezer » ideaal lezerspubliek » "schaduwlezer" » ideale lezersgest |
|
| individuele receptie |
|
| interpreteren: secundaire bezigheid (tav. primaire lezen, dat raadsel blijft) |
|
| invloed van gelezen boek op latere lectuur |
|
| invloed van gelezen boek(en) » beïnvloeding door lectuur (c.q. literatuur) |
|
| invloed van ongelezen boeken |
|
| kennis van lezer » wat de lezer weet |
|
| Kunst op komst |
|
| lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur) |
|
| leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez |
|
| lezen en ordening » lezen en zoeken naar ordening c.q. patroon |
|
| lezen, stoppen met – » niet verder lezen » ophouden met lezen |
|
| lezer brengt zijn literatuur onder in de oude hem bekende literatuur |
|
| lezer Fens wil: beteugeld worden door taal en niet door gedachten» ervaringen |
|
| lezer tot discussie uitgenodigd » dialoog met lezer » lezer aangesproken |
|
| lezer van poëzie: geen gepreconditioneerde echoput |
|
| lezer, betekenismogelijkheden voor de – |
|
| lezer, vooroordelen bij – » vooringenomenheid van de lezer |
|
| lezer: concipieert conventioneel |
|
| lezersverleden » verleden van (als) lezer » veranderde lezer » leesverleden |
|
| lezersverwachting t.a.v. poëzie » poëtica van de lezer |
|
| literaire kritiek ZIE OOK: literatuurkritiek EN: literatuur–kritiek |
|
| literatuurlezer / lectuurlezer (OOK: lezen van literatuur/ van lectuur) |
|
| literatuuropvatting » literatuuropvattingen » literatuurvisie(s) |
|
| navertellen » navertelbaarheid (: kenmerk van lectuurboeken) |
|
| nieuwe / bekende interpretatie(s) |
|
| norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie |
|
| norm: "meestal niet meer dan gewoon het beste wat je gelezen hebt" |
|
| normen en taal paraat: alleen voor al bestaande kunst |
|
| ongedwongen lezen naar eigen voorkeur » onbevangen lezen » doelloos lezen |
|
| ontstaan van (normatieve) poëzie–opvatting(en) |
|
| overtuigend » enthousiasmerend » stimulerend » lezen bevorderend |
|
| poëtica Fens: zijn ideeën & overwegingen mbt poëzie» literatuur» etc |
|
| poëzieopvatting » (onze) poëzieopvattingen |
|
| poëzieverwachting(en) van Fens |
|
| publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek |
|
| referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] |
|
| retoriek cq retorisch: bij lezer verwachtingen scheppend èn beantwoordend |
|
| rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) |
|
| schrijven als probleem |
|
| schuldgevoel bij lezer (OF: bij niet–lezer!) » schuldgevoel bij ontrouwe lezer |
|
| smaak is conformistisch » smaak is nasmaak |
|
| smaak van het lezend publiek |
|
| spanning om » uitzien naar het nieuwe » uitzicht op » hoop |
|
| taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur |
|
| tweede–rangs literatuur: levert wat lezer verlangt (ook aan taal) |
|
| verlangen naar herhaling » behoefte aan herhaling |
|
| verouderd door nieuwer literair werk » overbodig geworden door nieuwe studie |
|
| verwachting van luisteraar(s) » OOK: gespannen verwachting: 'drempelmoment' |
|
| verwachtingspatroon (–tronen) doorbreken |
|
| verwachtingspatroon » –sgemeenschap » referentiekader : v.d. goede verstaander |
|
| vooroordeel ZIE OOK: conditionering |
|
| waarderen berust op herkennen » (h)erkenning en waardering » herkenbaarheid |
|
| zoeken kan alleen naar wat je al kent» naar het bekende |