versje / gedicht (vgl.: lectuur / literatuur) ; OOK: cabaretlied / gedicht
Artikelen
  • 1961-08-26afstand tussen versje en gedicht, De – . "De hemel is te hoog voor deze liefde". Gedichten van Julienne Huybrechts, Inge Tielman, Adriaan Morriën
  • 1970-10-10Neem bijvoorbeeld de poëzie. Over de betrekkelijkheid van het aardige in sommige taal–stukjes
  • 1974-10-04Met mes en vork
  • Zie ook
  • algemeen / bijzonder [OF: wezenlijk vs bijkomstig» toevallig» uitzonderlijk]
  • algemeen vs individueel» persoonlijk» toevallig» incidenteel» uitzonderlijk
  • bekentenis– / verbeeldingsliteratuur (OOK: tekort» risico van bekentenislit.)
  • beschrijvend ipv beeldend: analyse» betoog» (aangeklede) abstractie ipv beeld
  • beschrijving » illustratie ipv beeld»interpretatie»visie»verbeelding»s
  • bewerken van de werkelijkheid » verwerking van realiteit (: door kunstenaars)
  • cabaret » –lied(jes) » cabaretier » kleinkunst (–enaar) » confer
  • emotie of lieve woorden of stemming verward met poëzie» literatuur» dichtkunst
  • Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek
  • Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq
  • gebeuren mèt taal (beschreven) / gebeuren ìn taal (tot stand gebracht)
  • kitsch–literatuur (: lichte » sentimentele – )
  • lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
  • lezer Fens wil: beteugeld worden door taal en niet door gedachten» ervaringen
  • light verse » light literature » lichtheid in literatuur » OOK studentenpoëzi
  • literatuur: geen persoonlijke c.q. interessante mededeling (poëzie evenmin)
  • persoonlijk / algemeen (: provinciaal werd universeel; persoonlijk algemeen)
  • poëzie is niet: gewone dingen op een ingewikkelde manier zeggen
  • poëzielezer Fens wil: voortgaan in zich herhalende momenten van stilstand
  • poëzieverwachting(en) van Fens
  • quasi–kunst » (smakeloze) quasi–cultuur » kitsch (–erig)
  • stof wordt inhoud door vormgevingsvermogen van auteur
  • tekstschrijver (–s) voor cabaret » SOMS: waarom geen – of toneel geworden?