1994-11-04 Afscheids– en diesrede Kees Fens over tijd en traditie als anachronisme. "Wanneer een literair boek een omloopsnelheid heeft van twee maanden, kan een universitaire studie drie jaar zijn" / Kees Fens
KU–Nieuws\VOX:wbl.Kath.Univ.Nijmegen'94'98'99 &'08 1994-11-04 bijzonder
Ingekorte versie van de afscheids– en diesrede "Puer Senex" door Fens uitgesproken in de Nijmeegse Stevenskerk.
In hetzelfde nummer van het weekblad van de Katholieke Universiteit Nijmegen (jrg. 24, nr 09, 4.11.1994) brengt Etty Mulder Fens nog ter sprake in haar column 'Sirene' op p 17, gewijd aan Antigone. »
Op p 4 van het nummer signaleert JvdW (= Johan van de Woestijne, hoofdredacteur) een merkwaardig contrast met het grootse afscheid van Fens: "Op verzoek van de Noordhollandse gedeputeerde voor cultuur mr. F. van Diepen (VVD) wordt het voorwoord van Kees Fens verwijderd uit een deel van de oplage van 'Noord–Holland in Proza, Poëzie en Prenten'. Van Diepen stelt geen prijs op de bijdrage van de auteur aan het boek". – Die gewraakte tekst is afgedrukt in de Volkskrant dd 4.11.1994: 'Het Middelpunt Van Mijn Cirkel', als vrijdag–essay.
actualiteit » actueel » SOMS: boven de actualiteit » buiten de tijd » tijdlo afscheidscollege » afscheid van de universiteit Antigone Antigone als literair motief bij het afscheid van... Diepen–Oost, mr F.G. van [VVD–gedeputeerde in Culturele Raad Noord–Holland] diesrede "Puer Senex" (tegelijk afscheidsrede Fens Nijmegen 28 oktober 1994) Fens, Kees (18.10.1929–14.6.2008) [OOK: (anderen) over of n.a.v. Kees Fens] KU–Nieuws [weekblad Katholieke Universiteit Nijmegen] KUN » Katholieke Universiteit Nijmegen (later: Radboud Universiteit Nijmegen) Mulder, Etty publicatieverbod » censuur » uitgaveverbod » uitleenverbod » OOK: bevoogding puer senex » kind–grijsaard » kind met wijsheid en rijpheid van de oudere relatie met het verleden, onze – » SOMS: te veel verleden » last v.h. verleden teleurgesteld in universiteit tijd » tijdelijk (–heid) » opvatting(en) mbt. tijd » SOMS: tijdsbeleving traditie » traditioneel » taal van de traditie » SOMS: vorm volgens conventie universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs verleden » oud (–e) » antiek (–e) » historie » historisch Woestijne, Johan van de – » JvdW X NIET VAN DE HAND VAN FENS; STUK c.q. ANNEX BIJ STUK IS – X NOG NIET GEHEEL BETREFWOORD en»of GEANNOTEERD !

Open originelen in nieuw venster: Deel _0  Deel _1  Deel _2  Deel _3  Deel _4  Deel _5  Deel _6  Deel _7  Deel _8  Deel _9