specialisatie » professionalisering » specialisering » specialisme
Artikelen
1957-12-14 00:00:00
Literatuurgeschiedenis in twee pocketboeken
1963-11-15 00:00:00
Specialismen [*]
1966-08-13 00:00:00
Van F. tot H.
1966-09-14 00:00:00
Specialismen [**]
1967-09-05 00:00:00
Hoon
1981-05-22 00:00:00
Eigen landschap
1981-11-27 00:00:00
Prijzen
1982-12-24 00:00:00
Veroordeeld tot duisternis en geween
1987-01-02 00:00:00
Volledig
1989-04-14 00:00:00
Middelpunt
1989-12-02 00:00:00
Nutteloos
1990-04-06 00:00:00
Gewoon Lezen
1990-12-07 00:00:00
Uit de Gleuven van het Geheugen
1992-04-27 00:00:00
Eerst The Times, dan het paradijs
1992-05-23 00:00:00
Hoor! Help!
1992-09-25 00:00:00
Toen Zong Meliador Een Virelai
1992-11-09 00:00:00
O schilderij o schilderij aan de wand
1993-11-08 00:00:00
Tweevoudig geluk in de maanhemel
1994-03-07 00:00:00
encyclopedie als jongensboek, De
1995-07-15 00:00:00
Congres [**]
1996-11-22 00:00:00
Paarse propedeuse
1997-01-27 00:00:00
Berichten uit de Achterhoek
1998-01-30 00:00:00
leven lang leren, Een
Zie ook
afscheid van analyses en commentaren (om hun ontoereikendheid)
amateur / vakman (leek/ specialist; buitenstaander/ betrokkene; amateur/ prof)
amateur » amateurisme» –ristisch» liefhebber» [HEEL SOMS NEGATIEF:] di
anti–specialist
belezene / kenner ; OOK: belezene / liefhebber c.q. amateur
beperkingen door gespecialiseerd zijn in lezen
dilettant » dilettantisme
eenzijdigheid door specialisme » freak(s) » vakidioten
essentiële kennis ontbrekend bij specialist
kenner / specialist c.q. vakman
muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek
norm geworden maar gelukkig geen school gemaakt
originaliteit » oorspronkelijkheid » eigenheid » persoonlijkheid » herkenbaa
specialisme / veelzijdigheid
specialisme geeft schijnleven » specialisatie»specialisme wordt eigen retoriek
specialist » specialisme » –tisch » vaktaal » –jargon » ge
specialisten: geen monopolisering maar wel isolering van literair werk
symposium » (wetenschappelijk) congres» zomercursus» summer courses» studied
teleurgesteld in universiteit
uitstel van samenvattende visie
verbeelding » ordenend literair scheppen: verdwenen uit wetenschapsbeoefening
werk verdwijnt achter c.q. in commentaar