1990-12-07 Uit de Gleuven van het Geheugen
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1990-12-07 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
opmerking
Genoemd worden twee verschillende registraties van Monteverdi's "Maria–Vespers": uit 1967 (o.l.v. Jürgen Jürgens) en meer recente. Ook wordt verwezen naar verschillende interpretaties van andere muziek (Matthäus Passion).
Termen
•
amateur / vakman (leek/ specialist; buitenstaander/ betrokkene; amateur/ prof)
•
conservatisme bij luisteraar (naar muziek)
•
Diepenbrock, Alphons
•
Eeden, Frederik Willem van [een van diens pseudoniemen: Cornelis Paradijs]
•
Gardiner, John Eliot
•
geheugen voor muziek » onthouden van muziek
•
gelegenheid tot leren kennen van muziek in jaren '80 van 19e eeuw
•
gewenning » accommoderen » wennen aan...
•
Harnoncourt, Nikolaus
•
herbeluisteren » herluisteren
•
herkenning – erkenning – waardering » kracht der herkenbaarheid
•
herkenning – vergelijking – oordeel
•
individuele muziekreceptie » muziekbeleving » muziekervaring
•
interpretatie en waardering » interpretatiemogelijkheden en waardetoekenning
•
Jürgens, Jürgen
•
Mengelberg, Willem
•
Monteverdi, Claudio
•
muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek
•
muziek op grammofoon» compactdisc» radio» (beluisteren) » OOK: lied(jes)...
•
muzikaal geheugen / literair geheugen
•
nieuwe / bekende interpretatie(s)
•
nieuwe als nieuw / het bekende in het nieuwe
•
referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader]
•
specialisatie » professionalisering » specialisering » specialisme
•
Tachtig, beweging van – (in de 19e eeuw)
•
uitvoering (interpretatie) / compositie [muziek]
•
verinnerlijking door de luisteraar [van muziek]
•
veroudering van interpretatie(s) » verouder(en)de interpretatie(s)
•
verschil literaire interpretatie / muzikale interpretatie (uitvoering)
•
verschillende literaire interpretaties: completeren elkaar
•
verschillende uitvoeringen (van dezelfde muziek)
•
voorlopig karakter van de literaire interpretatie
•
waarderen berust op herkennen » (h)erkenning en waardering » herkenbaarheid
Open originelen in nieuw venster:
Deel _1
Deel _2