1988-05-13 consequentie, De
Weekblad "De Tijd"; (onder ps. A.L. Boom) 1988-05-13 A.L. Boom–essay
Laatste van vier opeenvolgende columns over hoe het katholicisme het Oude Testament ontjoodst heeft door het te integreren in de (westers–culturele) christelijke interpretatie van het Nieuwe Testament.

Bij confrontatie met oertekst i.p.v. Vulgaat–versie:
"Van een liturgisch boek werd de bijbel een leesboek; het werd ook ontkerkelijkt", "een van de schitterendste literaire constructies".
Een "proces van de–culturalisatie [...] bracht mij tot het inzicht hoezeer niet het boek zelf, maar het gebruik ervan binnen de cultuurgebonden rooms–katholieke kerk mijn visie, en als men wil, mijn geloof had bepaald. [...]"

associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda Augustinus, Aurelius [bisschop van Hippo] (OOK: Regel van Augustinus) beeldende kunst Bijbel » bijbels » schriftuurlijk » de Schrift bijbelexegese » –exegeet » –commentaar » –studie » – bijbellezen » lezen van de bijbel » OOK: bijbelclub » bijbelgroep Buber, Martin – » SOMS: bijbelvertaling van Buber en Rosenzweig deconditionering van lezer » ontregeling c.q. ontwenning van lezer Fens (c.q. A.L. Boom) als ik–personage » in de ik–vorm Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) geloof » religie » godsdienst Nieuwe Testament ontjoodst Oude Testament kreeg steeds meer een onhistorisch, literair karakter Oude Testament psalm » boek der psalmen » psalterium psalm 30 religieuze beleving (– beleven) » geloofsbeleving» –bewustzijn» spirit religieuze kunst » kerkelijke» gewijde kunst» kunst en (cq: of) religie rooms–katholiek » r.k. » katholiek Rosenzweig, Franz Statenbijbel » Statenvertaling typologisch lezen: het Oude naar het Nieuwe Testament toe interpreteren veranderend geloofsbewustzijn » wijziging in geloofsbeleving verkondiging–nu Vulgaat X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)