literatuur functioneert [soms] buiten gebied van literatuur
Artikelen
1958-07-26 00:00:00
lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar
1962-02-10 00:00:00
eerste etappe" van H.J. Friedericy, "De – . Lezen met en zonder herinnering. Gewoonheid en echtheid
1963-05-02 00:00:00
Jef Last
1973-10-15 00:00:00
Carmiggelt 60
1975-02-08 00:00:00
Lezen en schrijven teruggebracht tot maatschappij–confrontatie. Kritieken van J.F. Vogelaar
1975-06-06 00:00:00
Multatuli (1)
1980-10-06 00:00:00
Don Quichot in het hiernamaals
1987-01-16 00:00:00
Verbindingen
1998-03-06 00:00:00
oude gruis blijft ruisen, Het
2006-10-27 00:00:00
Eenling tegen instituut. Studie over polemiek tussen Menno ter Braak en Anton van Duinkerken in de jaren twintig en dertig
Zie ook
aanstoot nemende lezer(s) » geërgerde c.q. boze lezer(s) » geschokt publiek
amoraliteit » amoreel » ongebonden(heid) » bandeloos(heid) » zedeloosheid
autonomie van het kunstwerk » eigen leven cq zelfstandigheid van Grote Kunst
autonomie: eigenzinnigheid of onvergelijkbaarheid van (groot) literair werk
ethische aspecten van literaire kritiek » – van poëziekritiek
kunst (cq literatuur) als escape» versiering» ontsnapping uit de werkelijkheid
kunstenaar – maatschappij » (soc.–)maatsch. positie v, schrijver»letterkundi
levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek
literair wereldbeeld (: wereldbeeld van» in literair werk)
literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond)
literaire / sociologische benadering
literaire kwaliteit » literaire waarde » SOMS OOK: dubieuze lit. kwaliteit
literaire middelen & betekenissen: andere dan cq extra–literaire of méér dan
literatuur / filosofie cq "leidende ideeën" OF literatuur / levensbeschouwing)
literatuur en maatschappij
literatuursociologie » –sociologisch » –socioloog
onmacht tot metaforisering » tot objectivering door symbolisering
opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering)
pedagogisch advies / literair advies
sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
taal: delen van – door lezer en schrijver
verwijzing (in gedicht) naar een herkenbare natuur: speelt voor Fens geen rol
waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair
zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
zuiver literaire literatuur– cq. poëziebenadering » 'zuiver literair' als norm