kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie
Artikelen
1975-11-16 00:00:00
Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
1977-09-24 00:00:00
verdwenen lezer, De
1978-06-16 00:00:00
Buitenspel
1980-05-09 00:00:00
Het is maar kunst
1980-07-04 00:00:00
En nog
1980-10-17 00:00:00
Goede smaak
1984-03-02 00:00:00
Kunst en het tekort
1986-09-19 00:00:00
culturele leven, Het
1989-04-24 00:00:00
inflatie van het talent, De
1989-09-01 00:00:00
Waarom voor Iedereen?
1998-03-16 00:00:00
Dandyisme als literatuurwetenschap
Zie ook
cultuurspreiding
elitaire benadering van kunst c.q. cultuur
elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
ernst van de kunst cq literatuur » kunst cq literatuur als taak of opdracht
estheet » dandy » dandyisme » estheticisme
functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap
gebruik van kunst» literatuur (: gebruiken c.q. verkeerd gebruiken van...)
geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren)
hoog / laag (ook: als literair motief) » [ SOMS: A–boek vs B–boek ]
ingebeelde algemene waarde van kunst en cultuur » culturele waarden relatief
klasse » stand » kaste » standsverschil » klasseverschil » standsbesef
klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch
kunstenaar – maatschappij » (soc.–)maatsch. positie v, schrijver»letterkundi
lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
literaire clan » (literair) circuit » incrowd(–karakter) » coterie » c
literatuur lezen geen opleidings– maar wel een karakterspecialisme
literatuur wordt entertainment » tekst blijft (louter) tijdvulling» consumptie
massacultuur
museumbezoek » museumbezoeker(s)
poëzie als gezelschapsspel
schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs
smaak / inzicht
sociale context van kunst (–werk) » maatschappelijke context van kunst (–werk)
sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur)
sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...)
taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur
zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs