kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie
Artikelen
  • 1975-11-16 00:00:00Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
  • 1977-09-24 00:00:00verdwenen lezer, De
  • 1978-06-16 00:00:00Buitenspel
  • 1980-05-09 00:00:00Het is maar kunst
  • 1980-07-04 00:00:00En nog
  • 1980-10-17 00:00:00Goede smaak
  • 1984-03-02 00:00:00Kunst en het tekort
  • 1986-09-19 00:00:00culturele leven, Het
  • 1989-04-24 00:00:00inflatie van het talent, De
  • 1989-09-01 00:00:00Waarom voor Iedereen?
  • 1998-03-16 00:00:00Dandyisme als literatuurwetenschap
  • Zie ook
  • cultuurspreiding
  • elitaire benadering van kunst c.q. cultuur
  • elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
  • ernst van de kunst cq literatuur » kunst cq literatuur als taak of opdracht
  • estheet » dandy » dandyisme » estheticisme
  • functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap
  • gebruik van kunst» literatuur (: gebruiken c.q. verkeerd gebruiken van...)
  • geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren)
  • hoog / laag (ook: als literair motief) » [ SOMS: A–boek vs B–boek ]
  • ingebeelde algemene waarde van kunst en cultuur » culturele waarden relatief
  • klasse » stand » kaste » standsverschil » klasseverschil » standsbesef
  • klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch
  • kunstenaar – maatschappij » (soc.–)maatsch. positie v, schrijver»letterkundi
  • lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
  • literaire clan » (literair) circuit » incrowd(–karakter) » coterie » c
  • literatuur lezen geen opleidings– maar wel een karakterspecialisme
  • literatuur wordt entertainment » tekst blijft (louter) tijdvulling» consumptie
  • massacultuur
  • museumbezoek » museumbezoeker(s)
  • poëzie als gezelschapsspel
  • schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs
  • smaak / inzicht
  • sociale context van kunst (–werk) » maatschappelijke context van kunst (–werk)
  • sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
  • sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur)
  • sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...)
  • taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs