diepgang van literatuur: géén bevestiging wèl schokkend zicht op fundamenteels
Artikelen
  • 1982-07-02 00:00:00"Ik heb m'n hele leven lang 't idee gehad dat ik vreselijk veel in moest halen" / [vraaggesprek met Kees Fens door] Willem Kuipers
  • Zie ook
  • aangrijpend als waardekwalificatie (OOK: schokkend» overrompelend» getuigend)
  • alle grote kunst is tragisch
  • beleving van kunstwerk » kunstbeleving » beleving van kunst
  • betekenisgeving » relatie(s) leggen » beeldvorming » tot eenheid lezen
  • betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding
  • identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c
  • kunst (cq literatuur) als escape» versiering» ontsnapping uit de werkelijkheid
  • kunstervaring dwingt tot zelfinterpretatie en zelfontdekking
  • lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
  • levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r
  • lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu
  • persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde
  • tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken)
  • tragiek » tragedie » tragisch » tragische visie » (tragische) katharsis
  • tweede–rangs literatuur: levert wat lezer verlangt (ook aan taal)
  • waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar
  • zelfconfrontatie door lezen (tocht door een hiernamaals van onze hele cultuur)
  • zelfconfrontatie: essentie van literatuur lezen » literatuur: zelfconfrontatie
  • zelfonderzoek (: eigen innerlijk)\ –confrontatie» –ontmaskering» –ontd
  • zin van lezen is zoeken (niet naar antwoorden maar naar vragen)
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs