1981-04-03 Verleden
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1981-04-03 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Fens citeert de (bewonderde) inzet van Hella Haasse's kleine Hooft–biografie.
Genoemd worden de herdruk van Van Tricht's "Het leven van P.C. Hooft", de Hooft–bloemlezing "Overvloed van vonken" (Querido), Hooft's "Historien" en de door Van Tricht verzorgde "indrukwekkende" uitgave van diens brieven.
Ter sprake gebracht wordt de in Engeland ruimere aandacht aan eigen verleden, waarbij de recent verschenen geannoteerde "David–Copperfield"–editie in de reeks complete werken van Dickens (bij Oxford University Press) wordt genoemd, evenals het vijfde deel van de editie van diens brieven.
actualisering van oude(re) literatuur Amsterdam Barlaeus, Caspar [van Baerle] biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) boekenbijlage » literaire supplementen » culturele bijlage(n) brief (–ven) » correspondentie brieveneditie » brieven uitgeven » brieven–editie » editeur van brieven Couperus, Louis (Marie Anne) Dickens, Charles editie » tekstuitgave (–editie» –verzorging) » editietechniek » Engeland / Nederland: wel / geen nationale cultuur Engelse cultuur » Engelse levensstijl » typisch Engels » het ware Engeland Engelse literatuur » Engelstalige literatuur » literatuur in het Engels Gardeniers, mw. M.H. [minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk] Guardian, The Haasse, Hella S. Hooft, Pieter Cornelisz jubileum » herdenking » verjaar– » geboorte– » sterfdag » Levin, Bernard literaire journalistiek Nederlandse literatuurgeschiedenis » geschiedenis v. d. Nederlandse literatuur Nieuwe Kerk (Amsterdam) » OOK: dépendance Stedelijk Museum Amsterdam oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde Streuvels, Stijn [pseudoniem voor Frank P.M. Lateur] Sunday Times, The Times, The – (krant) » The Times Literary Supplement (TLS) Tricht, H.W. van Vondel, Joost van den zeventiende eeuw (–s)
  • leven van P.C. Hooft, Het – / H.W. van Tricht
  • licht der schitterende dagen, Het – / Hella Haasse