2007-10-04 melodie die er bij het scheren ineens was, De – . [Kopje binnen de tekst:] Zichtbaar voor allen leefde zij alleen
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2007-10-04 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
De "mooie uitgave van het werk van Suster Bertken" roept andere poëzie op: Nijhoff's 'De moeder de vrouw', het Hooglied (vers 14!), een indrukwekkend mystieke liefdesgedicht van Johannes van het Kruis, Shakespeare die dode monniken laat doorzingen in vogelzang in geruïneerde kloosterkoren.
associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda associatief procédé » associatieproces » SOMS: associatief vermogen associaties, keten aan – beginregel » eerste regel » aanvang copla » copla's didactiek » didactisch» leerzaam» leerdicht» moraliteit» wijsheidslite Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] geheugen voor muziek » onthouden van muziek herinnerde muziek » bekende muziek» muziek in je herinnering» onthouden muziek herinnering aan muziek Hooglied (Bijbel) intertext » (OOK: onderdeel van "het Grote Verhaal") Johannes van het Kruis kerstlied » kerstpoëzie » kerstlyriek liefde als literair motief » liefdespoëzie » liefde (–sklacht) als thema muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek Nijhoff, Martinus Samuel Shakespeare, William Suster Bertken verleidelijke beginzin van artikel» tekst verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru zestiende eeuw (–s)
  • Mi quam een schoon geluit in mijn oren. Het werk van / Suster Bertken. [Opnieuw uitgegeven en toegelicht door] José van Aelst, Fons van Buuren en Annemieke Tan

• Open originelen in nieuw venster: Deel