2007-05-25 Nooit meer hersteld van Busken Huet
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2007-05-25 lange bespreking\ recensie (tot plm. 2500 wrdn)
Met twee grote foto's: De Nobelstraat in Den Haag, gefotografeerd in 1900, waar Busken Huet op 28 december 1826 ter wereld kwam (over 4 kolom; uit het besproken boek), en: Huet naar een schilderij van Jozef Israëls uit 1865 (over drie kolom).
Met een 36 woorden tellende lead boven de eerste afbeelding, en een plm. 150 woorden lang citaat uit een zondagspreek van Huet, in de zomer van 1862 gehouden in het Haarlemse Concertgebouw: 'God als fictie'; dat citaat gevolgd door een anoniem rijmpje, dat een algemeen oordeel verraadt, als reactie op een bundel kritieken: 'Het raakt al besmet / Waar Coen Huet / Zijn poot op zet.'
Tussenkopjes in de tekst: Predikant; Vijanden; Kwaadaardig.
Fens citeert Praamstra's uitgangspunt: 'Huets leven te beschrijven vanuit de permanente wisselwerking tussen hem en zijn omgeving" en acht deze doelstelling "schitterend gerealiseerd". Ook een aanhaling van Huet's vrouw: (in de kunst:) "had hij het ideaal teruggevonden, hetwelk onder de puinhopen der kerk begraven en vernietigd werd".
Dat "het tweede deel van de bewonderenswaardig geordende, meer historische dan psychologische biografie minder boeiend" is, lijkt Fens veroorzaakt door de "droevig makende stilstand" in Huet's laatste twintig levensjaren: "Hij stond stil, als de conservatief die denkt dat hij om zijn behoudzucht vooruitstrevend is". En: "Hij had over het nieuwe weinig of niets meer te zeggen [...] op de leeftijd gekomen dat er voor de criticus (naar Connolly's uitspraak) alleen maar meesterwerken mogen verschijnen. Die waren alleen nog in het verleden te vinden!"
Genoemd worden: "Het land van Rembrand", "De Staalmeesters" en Praamstra's dissertatie "Gezond verstand en goede smaak" (1991).
N.B.: Dit stuk van Fens wordt op de eerste pagina van de Cicero–bijlage, waarin het is afgedrukt, aangekondigd als: "De mislukkeling in Busken Huet.
agnost » –icisme » "agnostisch katholiek" Algemeen Dagblad van Nederlandsch Indië biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Busken Huet, Conrad Busken Huet, Gideon Cats, Jacob Connolly, Cyril [pseudoniem soms: Palinurus] conservatief » conformistisch» conservatisme» antimodern» behoudend» r crisis van het geloof » geloofscrisis » geloofstwijfel » afval van het geloof dominee » voorganger » bedienaar des Woords » predikant » Episcopaals priest Europese literaire traditie » (in) verband van de (West–) Europese literatuur Franse literatuur » literatuur in het Frans » Franstalige literatuur geloof » religie » godsdienst geloofsstrijd » geloofstwijfel » geloofstragiek geluk van het schrijven » plezier van het formuleren » vertel–\ schrijfplezier geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie Gids, De – [tijdschrift] Gouden Eeuw Hooft, Pieter Cornelisz impasse » richtingloosheid» weinig nieuws of bijzonders» armoe in de Ned. lit. isolatie » isolement » eilandpositie levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren mislukt achtend, zich – modernisme (theologische stroming) Multatuli » Eduard Douwes Dekker Nederlands–Indië Nederlandse literatuurgeschiedenis » geschiedenis v. d. Nederlandse literatuur negentiende eeuw » 19e–eeuws ongeloof » buiten– cq onkerkelijk» andersdenkend» kerk of geloof geen rol me Opregte Haarlemsche Courant, De – oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde pessimisme » pessimist Potgieter, Everhardus Johannes Praamstra, Olf religieuze problematiek bij schrijver(s) zonder geloof» ex–gelovige(n)\ (etc.) reuzen van de wereldliteratuur theologie » theoloog (–ogen) » SOMS: godsdienstwetenschap OF: moraaltheologie Tholl, Anne Dorothée van der verdwijnend geloof » ontkerkelijking » ontkerstening » verdwenen geloofswereld Vondel, Joost van den vrijzinnig (–heid)
  • Busken Huet. Een biografie / Olf Praamstra

• Open originelen in nieuw venster: Deel _0  Deel _1  Deel _2  Deel _3