2005-11-10 spade in de grond, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2005-11-10 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
Bij het verschijnen van een uitgave van vijfhonderd brieven van Ida Gerhardt (waarin Fens "geregeld" wordt vervloekt) haalt Fens herinneringen op aan bezoeken door hem veertig jaar eerder aan haar afgelegd voor de Katholieke Bijbelstichting, ivm. verlangde opname van haar bewonderde psalmvertaling in een nieuwe bijbeluitgave; dat psalmenboek presenteerde Fens in 1972 aan de pers, namens de twee vertalers en de Bijbelstichting. – Zijn negatieve kritiek op Van der Zeyde's in 1974 gepubliceerde "De hand van de dichter" had evenwel grondige en blijvende verstoring van de goede verhouding tot gevolg.
Genoemd worden nog Gerhardt's vertaling van Vergilius' "Georgica" (door Fens evenals eerder werk van de dichteres prijzend besproken), alsmede van haar latere bundels (door Fens minder hoog geschat: "met dat roepingsbewustzijn", "licht–hysterische bijtonen"): "Vijf vuurstenen".
boos op Fens » ruzie met Fens » Fens wordt vervloekt brieveneditie » brieven uitgeven » brieven–editie » editeur van brieven Brouwers, Jeroen Fens interviewt » heeft gesprek met auteur c.q. kunstenaar Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati Gerhardt, Ida G.M. gevoel van auteur cq kunstenaar » gevoelens van of bij dichters of schrijvers Hosman, Ben Katholieke Bijbelstichting Koenen, Mieke kritiek » kritisch » SOMS: gekritiseerd » bekritiseerd » gevoelig voor kriti ouderdomspoëzie psalm 1 psalmvertaling(en) » psalmberijming(en) reactie op recensie » gevoelig voor kritiek » (boos) reagerend op bespreking vechten » knokken » strijd » gevecht » agressie » ruzie » tweeka verongelijkt (–heid) » zich miskend voelend (etc.) Zeyde, Marie H. van der
  • Courage! / [brieven van] Ida Gerhardt; [keuze door] Ben Hosman en Mieke Koenen

• Open originelen in nieuw venster: Deel