1993-07-16 Als Vondel Eens Tot De Actuele Poëzie Hoorde
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1993-07-16 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
Met citaten uit Audens "The Sea and the Mirror, A Commentary on Shakespeare's The Tempest", en uit Nijhoffs vertaling van "The Tempest". Voorts uit "Criticism in a Mass Society" (essay van Auden uit 1941).
Auden, Wystan Hugh buiten kunstmatige context wordt levende kunst kunstmatig Claus, Hugo Eliot, T.S. (Thomas Stearns) Engelse literatuur » Engelstalige literatuur » literatuur in het Engels Engelse poëzie » Angelsaksische – » gedicht (–en) in het Engels individueel talent kan alleen binnen de grote traditie functioneren intertextualiteit kunst / natuur [OOK: kunst/ natuur als literair cq pictoraal motief] kunst: compensatie voor het leven » werkelijkheidsontkenning » bedrog levend verleden in poëzie van nu Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] onnatuurlijkheid van kunst » SOMS: onnatuurlijke symboliek oude (–re) letterkunde als levende tekst c.q. literatuur oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde persoonlijke, het – : wordt in de (levende) traditie versterkt en verbreed poëtische traditie poëzie van het grote gebaar poëzie van het verleden als klankbord en inspiratiebron prachtig liegen als het eigenlijke doel van Kunst (Wilde) Shakespeare, William taalheelal: meefunctioneren van oude in nieuwe poëzie » oudere poëzie verjongd Tempest, The [Shakespeare] toneel » drama » versdrama » OOK: voorstelling c.q. uitvoering c.q. vertolking verbeelding » kracht cq macht van – » – als noodlot » verbeeldingskrac verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru Vondel, Joost van den zeventiende eeuw (–s)
  • Sea and the Mirror, The. A Commentary on Shakespeare's The Tempest / W.H. Auden

• Open originelen in nieuw venster: Deel