1990-01-26 Achter Glas [**]
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1990-01-26 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
Geciteerd worden de derde strofe van Hans Vlek's 'Geranium', het begin van Van Nijlen's sonnet over de cactus: 'Kaal staat hij voor de blankheid der gordijnen (...)', een regel van Achterberg: 'Mijn moeder is een grijze vrijdagmorgen' en twee regels uit Lucebert's "Troost de hysterische robot": 'Toen haar gelaat nog maar kamerplant was║En zijn wrokkig gezicht een ondoordringbare baard.'.
associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Lucebert [pseudoniem van Lubertus J. Swaanswijk] Nijlen, Jan van oud zijn » ouder worden » veroudering » ouderdom : als literair motief persoonlijke associaties bij (het lezen van) poëzie » eigen betekenisgeving plant als literair motief » plantaardig c.q. kamerplant als literair motief Verwey, Albert Vlek, Hans

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2