2002-09-13 eeuw van Victoria, De – . A.N. Wilson schreef een ideaal historisch leesboek
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2002-09-13 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
Met over twee kolom reproduktie van een foto uit "Victorian Life in Photographs": Het Londense Crystal Palace wordt herbouwd in Sydenham, 1853.
Met enkele citaten. – Genoemd worden "Tom Brown's Schooldays" van Thomas Hughes; "Eminent Victorians" van Lytton Strachey (1918); "The Naked Heart" (vierde deel van de cyclus "The Bourgeois Experience") van Peter Gay. Vermeld worden ook Wilson's biografie van Hilaire Belloc en zijn boek over Jezus en Paulus.
Albert, Prins van Wales [echtgenoot van koningin Victoria] arm / rijk (armoede / rijkdom) ; OOK: machteloosheid / macht Arnold, Matthew Arnold, Thomas Belloc, Hilaire Brontë, Charlotte Brontë, Emily Dante Alighieri Darwin, Charles Robert Dickens, Charles Disraeli, Benjamin doodscultuur » –cultus» –opvatting» graf» kerkhof» funerai Edward VII, koning van Engeland Eliot, George [pseudoniem van Mary Ann Cross (–Evans)] Engeland » Engels » Brittannië » Brits Engeland / Ierland (OOK: Engels / Iers) Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati Gay, Peter geschiedenis » historie » historische informatie geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie Gladstone, William Ewart Homerus » dichter van de Homerische zangen Hopkins, Gerard Manley Hughes, Thomas Ierland » Iers » Ier Kingsley, Charles klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch Manning, Henry Edward kardinaal negentiende eeuw » 19e–eeuws Newman, John Henry kardinaal orde » ordenen » ordening » vermogen tot ordenen » hiërarchie scheppen Parnell, Charles Stewart Patmore, Coventry Kersey Dighton Russell, William Howard sociologische aspecten » sociologie » socioloog Strachey, Lytton Tennyson, Alfred Thackeray, William Makepeace Times, The – (krant) » The Times Literary Supplement (TLS) Trollope, Anthony Victoria, koningin van Engeland Victoriaan » Victoriaans » Victoriaanse tijd » SOMS: anti–Victoriaans Wilson, A.N.
  • Victorians, The

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2