1968-05-17 dichter als afgraver (I), De – . "Slechts de namen der grote drinkers leven voort" van Riekus Waskowsky
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1968-05-17 recensie–rubriek ( < plm. 1000 woorden)
Fens citeert uit 'Holiday in reality', een gedicht van Wallace Stevens om duidelijk te maken hoe dichters in taal een eigen werkelijkheid scheppen. Hoe dichters als Waskowsky een werkelijkheid trachten bloot te leggen (waarin de tijd ondeelbaar blijkt, "het verleden vult het heden en het heden beleeft het verleden") "staat min of meer omschreven in het vers 'Archeoloog' uit de debuutbundel" ("Tant pis pour le clown", 1966), waaruit illustrerende aanhalingen worden gegeven.
alles gaat voorbij niets is voorbij annotaties bij eigen poëzie door dichter (cq kunstenaar» poëzievertaler zelf) contact met verleden gezocht c.q. ervaren » het verleden herkend cq erkend dichterschap » OOK: dichterlijke werkzaamheid » dichter cq auteur aan het werk Eliot, T.S. (Thomas Stearns) gelijktijdigheden in één moment» tijdlagen» ontkenning van chronologie cq heden schept het verleden » verleden schept het heden interpretatie van titel c.q. van ondertitel kunst / leven (kunst / werkelijkheid): verhouding werk–leven c.q. kunst–leven levend verleden in poëzie van nu proces van het dichten zelf » dichterlijk taalproces scheppingsproces » creatief proces » vormkracht schrijfproces » dichtproces schrijven als ontdekken van ware aard van de realiteit simultaneïteit » gelijktijdigheid Stevens, Wallace stilstand (v.d. tijd t.o. die vd eeuwigheid) » eeuwigheid vh voltooide "nu" taal » –kracht » macht c.q. kracht v.d. taal » taalgebeuren » –k taal (literatuur): geeft gestalte aan (ware) realiteit achter de realiteit taal brengt iets onbekends aan het licht » creativiteit van de taal tijd » tijdelijk (–heid) » opvatting(en) mbt. tijd » SOMS: tijdsbeleving titel » titels [van boek» tekst» tijdschrift» (–en); OOK: functie va twee tijdniveau's tegelijk, op – verleden / heden : als literair motief (SOMS: afscheid van het verleden) verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru Waskowsky, Riekus wederkerige relatie heden–verleden als literair motief wereld in woorden (autonome» fictieve» literaire werkelijkheid : is van taal) werkelijkheid van de fictie, eigen – (: autonome» eigen wereld v. verbeelding)
  • Slechts de namen der grote drinkers leven voort / [gedichten van] Riekus Waskowsky

• Open originelen in nieuw venster: Deel