1960-06-02 plezierige hooghartigheid van dona diana, de –
Linie, De (weekblad; 30–10–1954 t.m. 10.12.1960) 1960-06-02 toneelrecensie \ cabaret–recensie
Met (kleine) foto van Ko van Dijk in 'Dona Diana', en een grote foto van een scène uit 'Dona Diana' (met Petra Laseur, Adelheid van de Most, Ellen Vogel, Nienke Sikkema). (Foto's: Lemaire en Wennink.)
In een kleine 1000 woorden signaleert K.F. (kort maar positief) de Elckerlyc–opvoering te Delft door de Nederlandse Comedie onder regie van Johan de Meester in het kader van het Holland Festival 1960, en gaat hij (eveneens positief maar uitvoeriger) in op de voorstelling van 'Dona Diana' door dezelfde toneelgroep, onder regie van Han Bentz van den Berg.
barok taalgebruik » OOK: door woorden op sleeptouw genomen » woordklontering Bentz van den Berg, Han Blom, Eli concert » muziekuitvoering » concertpraktijk » SOMS: uitvoeringspraktijk decor (–s) » costuum(s) » aankleding van toneel » SOMS: ontwerpen van &ndash Dijk, Ko van femme savante » geleerde vrouw » vrouwelijke wetenschapper(s) Fens verklaart zich onbevoegd tot oordelen» betwijfelt zijn verstaan van tekst gevoel / verstand (: gevoel / denken cq vernuft EN: affect/ intellectualisme) Holland Festival Horst, Anton van der Huf, Paul Laseur, Petra Meester, Johan de [regisseur] Moreto y Cabana, Don Agustin Most, Adelheid van de muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek muziekwaardering Nederlandse Comedie, De – (toneelgezelschap) Shaffy, Ramses – » OOK: Shaffy Theater Sikkema, Nienke Spaanse literatuur » literatuur in het Spaans » Spaanstalige literatuur toneelrecensie Verspoor, Dolf vertaling uit het Spaans (c.q. Catalaans) Vesseur, Wim Vogel, Ellen X BESCHRIJVING OGV AUTOPSIE; STUK NIET IN BEZIT SAMENSTELLER BIBLIOGRAFIE zestiende eeuw (–s) zeventiende eeuw (–s)
  • Elckerlyc / [anoniem toneelspel uit de late middeleeuwen]
  • Dona Diana / [toneelstuk van] Don Agustin Moreto y Cabana; [vertaling] Dolf Verspoor