1998-10-30 Zondagmorgen in de middag | |
---|---|
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1998-10-30 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden) | |
opmerking | |
*[5692]* Fens citeert twee strofen van 'Zondagmorgen' uit Nijhoff's bundel "De Wandelaar"; van dezelfde dichter komt ook de psalmzingende vrouw bij Zaltbommel ter sprake. Verder wordt een zin van Daan van der Vat aangehaald. Genoemd worden enkele schilderijen: 'Gezicht op de Grote Markt te Haarlem' van Gerrit Berckheyde, zelfportretten en 'De Poolse ruiter' van Rembrandt (met associatie aan Vestdijk), Holbein's portret van Thomas More, Jacob van Ruysdael's gezicht op Dam en Damrak, Jan van der Heyden's 'Gezicht op de Westerkerk'. [N.B.: dit stuk verscheen als eerste en is geschreven vlak na Fens' terugkeer van een korte reis naar New York. RM] | |
Termen | |
• Amsterdam • Berckheyde, Gerrit Adriaensz. • Dresselhuys, Mary • Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] • Fens: reiservaring » reiservaringen » reisverslag • Henry Clay Frick Collection (New York) • herkenning » herkennen » thuiskomst en herkenning » herkenning van het eigene • Heyden, Jan van der • museum » musea • museumbezoek » museumbezoeker(s) • Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw • New York • Nijhoff, Martinus • portret » –ten » portretkunst » portrettering » SOMS: uiterlijk (fysio • portret (–ten) van Thomas More door Holbein • Ruysdael, Jacob van • schilderij » schilderijen » (muur–) schildering(en) » fresco » mozaiek • spanning tussen vreemd en eigen • tentoonstelling "Hollandse meesters uit Amerika" (Den Haag, Mauritshuis 1990) • Vat, Daan van der • Vermeer, Johannes • Vestdijk, Simon • Viruly, A. • Westerkerk » Westertoren » Westermarkt (: Amsterdam) • zeventiende eeuw (–s) |