1998-02-09 Martelaar in een dubbelzinnige cultuur
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1998-02-09 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met reproduktie van een mozaïek van Perpetua in de aartsbisschoppelijke kapel in Ravenna, omstreeks 500, driehonderd jaar na haar dood, vervaardigd.
Fens citeert een bondige levensbeschrijving van Perpetua in de eerste alinea van het eerste hoofdstuk van Peter Dronke's "Women Writers of the Middle Ages, A Critical Study of Texts from Perpetua (+ 203) to Marguerite Porete (+ 1310)" (1984; cf. Fens in de Volkskrant dd 9.2.84: "Gedwongen vrijwilligers van het schrijverschap").
Van het hier besproken boek komen vooral het eerste, tweede, vierde, vijfde en het laatste hoofdstuk aan de orde. Ook Perpetua's laatste woorden worden aangehaald.
Genoemd worden de contemporaine hagiografie "Passio SS Perpetuae et Felicitatis" en Erich Auerbach's "Literatursprache und Publikum in der lateinischen Spätantike und im Mittelalter" (1958).
Auerbach, Erich beeldvorming mbt. (historische) werkelijkheid cq. persoon » beeld van verleden beloning in hiernamaals » OOK: onbereikbaar ver weg, (beloofd) Punt Omega e.d. Carthago christendom / klassieke oudheid c.q. cultuur Constantijn de Grote, keizer dood » overlijden » sterven » overgaan » wegvallen » het leven laten doodscultuur » –cultus» –opvatting» graf» kerkhof» funerai doodstraf » terechtstelling » executie » marteldood Dronke, Peter droom » visioen(en) » hallucinatie(s) » droomkarakter » droomachtig » geloof » religie » godsdienst geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie hagiografie » hagiografisch » biografie van heilige heilig » heiligheid » heilige (–n) » heiliging » sacraal kerkgeschiedenis » kerkhistorisch » religieuze geschiedenis klassieke erfenis aan het christendom » kerstening van klassieke cultuur klassieken – middeleeuwen (: overgang cq verband tussen – )\ vroeg middeleeuws levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r martelaar » –res » martelarenverering » –cultus » marteling &raq moord » dood» slacht» slachting» uitroeiing» wreedheid [OOK: als lit. oud–christelijke geloofsbeleving » vroegchristelijke geloofsbeleving Perpetua [gestorven in 203] religieuze ondergrond» dimensie» oorsprong» behoefte» aspecten» karakt Rome » Romeins » Romanitas » VAAK: de Heilige Stad Salisbury, Joyce E. suïcide (–poging) » zelfdoding » zelfmoord (OOK: – als literair motie Tertullianus, Quintus Septimius Florens vroeg christendom vroeg–christelijke cultuur » laat–antieke beschaving vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en)
  • Perpetua's Passion. The Death and Memory of a Young Roman Woman / Joyce E. Salisbury

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2