1996-02-05 speurtocht als boeiende dwaaltocht, Een
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1996-02-05 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
opmerking
Met de reproduktie van een tekening uit de school van Clouet, 16e eeuw, Erasmus voorstellende.
Met enkele citaten uit "Erasmus" van Huizinga en uit het "Convivium religiosum" (uit Erasmus' "Colloquia" van 1522). – Genoemd worden nog de "Canterbury Tales", waaraan realisme in de "Colloquia" soms doet denken, en de brief aan Ulrich von Hutten waarin Erasmus het portret geeft van Thomas More.
Termen
aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie Augustijn, Cornelis beeldende kunst en literatuur (: beeldende kunst ivm. c.q. versus literatuur) betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding Bijbel » bijbels » schriftuurlijk » de Schrift brief (–ven) » correspondentie Chaucer, Geoffrey christen–humanisme » christen–humanist (–isch) » christelijk humanisme emblematiek » embleem » emblemata » emblematische interpretatie Erasmus, Desiderius ( – van Rotterdam) fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) huis als literair motief » adres als literair motief Huizinga, Johan humanisme » humanist humor – satire – moralisme » OOK: moraliteit intertextualiteit invloed » beïnvloeding OOK: verwantschap » overeenkomst » gelijkenis kunstgeschiedenis » kunsthistorie metaforisering » symbolisering » SOMS: oversymbolisering moraal » moralisme» –ist» –erend» morele overwegingen» zed More, Thomas parallel klooster» landhuis realisme in schijn bij Erasmus renaissance schilderkunst » schilder (–s) Schlüter, Lucy L.E. spot » hoon » vermogen tot spot » sarcasme » hatelijkheid » bijtende h symboliek » symbool » zinnebeeld tuin » hof » bloemhof tussen (...) » tussen– (...) » het woord "tussen" zestiende eeuw (–s)
Besproken publikaties
  • Niet alleen. Een kunsthistorisch–ethische plaatsbepaling van tuin en huis in het "Convivivium religiosum" van Erasmus / Lucy L.E. Schlüter

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3