1966-03-05 Concrete inbreng
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1966-03-05 rubriek "Van tijd tot tijd" (plm. 1000 woorden)
Met diverse, soms lange, geïroniseerde citaten uit de besproken brief van de Haarlemse bisschop mgr. Van Dodewaard.

Dit stuk heeft een aantal soms zeer kritische reacties opgeroepen, door de Tijd–Maasbode als ingezonden brieven gepubliceerd:
8.3.1964 ('Kritieke fout' over een weggevallen woord, door J. Loots te Haarlem, met een kort naschrift van Fens);
17.3.1964 ('Oververmoeid' door Auke Hettema te Amsterdam);
17.3.1964 ('Onbegrepen' door J.W. Lackamp te Ottersum)
en nog op 1.12.1966 ('Verwarring en wantrouwen' door E.M. Vos de Wael–Smulders n.a.v. een "smeekschrift" aan de paus, achter de rug van de bisschoppen om, van een groep behoudende katholieken [: " Kees Fens moet weten wanneer hij zijn grapjes thuis heeft te houden"]

(Vgl. ook het 'Vrijmoedig commentaar' dd 17.3.1966 van de krant.)
aggiornamento (r.k. kerk jaren '50–'60) » r.k. vernieuwingsproces 1950–70 algemeen gebruikte taal / exclusieve groepstaal Amsterdam–West (Amsterdam Oud–West c.q. Amsterdam Nieuw–West) Bazuin, weekblad De – (r.k.) concretiseringszucht » –behoefte mbt. het goddelijke c.q. sacrale Dodewaard, van – [bisschop van Haarlem] geloof » religie » godsdienst geloofstwist: strijd behoudende vs. progressieve katholieken in Nederland Gods volk op weg herderlijk schrijven bisschop van Haarlem 1966 Hettema, Auke inbreng » inspraak » OOK: democratisering (met bijbehorende vergaderlast...) Lackamp, J.W. Latijn leek » leken [niet gewijd] lekenberaad lezersreactie op Fens » (lezers)reactie(s) op (artikel van» cq brief aan) Fens Loots, J. modewoord » modieus begrip cq – modernisme » modetaal » SOMS: sociologenjarg nieuwe kerktaal onleesbaarheid religieuze publikatie(s) door taalgebruik pastoraat » pastoraal » zielzorg » SOMS: pastorale troost OF pastoraal werker polemiek » polemisch » polemist » discussie » gedachtenwisseling (–en) rooms » r.k. leven » het "rijke roomse leven" » OOK "roomse" b sociologische aspecten » sociologie » socioloog taal » –kracht » macht c.q. kracht v.d. taal » taalgebeuren » –k taal » taalgebruik » gebruik van taal » taalbeheersing » macht over taal taalinflatie door jargon» terminilogische inflatie» terminologie problematisch taalkritiek » [OOK:] geen taalkritiek Vaticaans Concilie II » Vaticanum II » Tweede Vaticaans Concilie [1962–1965] volkstaal / latijn (o.m. in de r.k. liturgie; OOK: in Italië cq Middeleeuwen) Vos de Wael–Smulders, E.M.
  • Herderlijk schrijven aan de diocesanen van het bisdom Haarlem / door de bisschop van Haarlem (voorjaar 1966)

• Open originelen in nieuw venster: Deel