1979-12-07 Uitzien naar het verleden
Weekblad "De Tijd"; (onder ps. A.L. Boom) 1979-12-07 A.L. Boom–essay
Over de "onzin" van ons geloof in de constructie van een in jaartallen te beshrijven werkelijkheid – en van de behoefte te geloven in een soort herhaling van de geschiedenis.
1 » het getal een 10 » het getal tien 1000 » het getal duizend » chiliasme 11 » het getal elf 3 » het getal drie 7 » het getal zeven Agt, A.A.M. van (Dries) [KVP–\ CDA–politicus; o.m. (oud–) minister–presiden beeldvorming mbt. (historische) werkelijkheid cq. persoon » beeld van verleden betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding Fens (c.q. A.L. Boom) als ik–personage » in de ik–vorm geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie getal » getallen » getallensymboliek kringloop » cyclus » cirkelgang » (OOK: geschiedenis als – ) kringloop verleden–heden–toekomst (OOK: – als literair motief) Silvester II, paus – Tachtig, beweging van – (in de 19e eeuw) toekomst voor het verleden » SOMS: er is verleden dus hoop op toekomst Vijftig » Vijftigers » beweging van "Vijftig" zeventiger / tachtiger jaren (20e eeuw)