1987-06-29 bekoring van de legende, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1987-06-29 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met foto van Rupert Brooke.
Van hem worden passages uit 'The Old Vicarage, Grantchester' (1912) geciteerd; genoemd wordt zijn beroemde sonnet 'The soldier' (1914). Verder wordt vermeld: Christopher Hassall's "Rupert Brooke, A Biography" (1964).
Büch, Boudewijn (Ignatius Maria) beeld van schrijver(s) » beeldvorming mbt. auteur(s) biografie of hagiografie [: – is niet hetzelfde als – ] brief (–ven) » correspondentie Brooke, Rupert Cambridge Churchill, Winston drukgeschiedenis » publikatie– » uitgave– » editiegeschiedenis Edwardiaan » Edwardiaans (–e tijd) Eerste Wereldoorlog Engelse literatuur » Engelstalige literatuur » literatuur in het Engels Engelse poëzie » Angelsaksische – » gedicht (–en) in het Engels Ewart, Gavin generatie (–s)\ –verschil (–len)\ –kloof » SOMS: jongeren » jeug geromantiseerd verleden » idealisering van (beelden van) het verleden Hassall, Christopher herinnering: het verleden als verhaal honderdste geboortedag... James, Henry Keats, John klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch legendevorming » legendarisch» legende cq mythe geworden (OOK als lit. motief) Lehmann, John manipulatie » gemanipuleerde beeldvorming Marsh, Edward Nachleben » receptiegeschiedenis » nageschiedenis » waardering later nostalgie » droef verlangen (naar verleden)\ (berustend) heimwee naar voorbije reisjournaal » reisverslag » reisbeschrijving » reisbrief (–ven) roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » seksuele problematiek Times, The – (krant) » The Times Literary Supplement (TLS) Victoriaans(e tijd), laat– Wilde, Oscar (OOK: Sebastian Melmoth EN: C.3.3 )
  • Collected Poems, The / by Rupert Brooke. With a Memory by Edward Marsh. New Introduction Gavin Ewart.
  • Rupert Brooke, His Life and His Legend / by John Lehmann
  • Letters from America / by Rupert Brooke. Preface by Henry James