boeken maken grens van weten duidelijk » maken bewust van lacunes en leegten
Artikelen
  • 1969-05-01 00:00:00Van Lat tot Myt
  • 1989-03-11 00:00:00Leegte [1989.03.11]
  • 1992-09-12 00:00:00Leve de leegte
  • 1996-02-24 00:00:00Leegte [1996.02.24]
  • 1996-12-23 00:00:00Leve de roest die zich roert
  • Zie ook
  • cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden
  • effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s)
  • emotionerend effect van tekst (SOMS: van film)
  • geen vervolg» follow up (in veranderende» verzwakte» bedreigde wetenschap)
  • geheim » mysterie » raadsel » verborgen » raadselachtig (–heid)
  • geheim: iets wat ons aangaat maar wat we nooit helemaal zullen weten
  • grensoverschrijding van de taal
  • kennen betekent: altijd opnieuw moeten beginnen
  • kunst als proces van leeghalen c.q. roofbouw c.q. opheffen v.d. werkelijkheid
  • lacune » tekort » incompleet(heid) » te weinig » hiaten » omissie &raq
  • letterenstudie: nooit af; steeds opnieuw beginnen; geen zekerheden» toekomst
  • lezen: het boek leest mij (weer) » macht van het boek c.q. de tekst
  • lezen: inbreken in een onbekend huis
  • omkering als stijlmiddel
  • ongerichte kennis » onsystematische belezenheid » onsystematisch lezen
  • raadsel te raden » raadsel blijft » raadselachtigheid als teken van kwaliteit
  • rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie)
  • steeds meer niet–weten » boeken als scheppingsproces van het tekort
  • steeds nieuwe betekenissen » steeds nieuwe visies open » steeds anders
  • steeds opnieuw
  • tussengebied » grens » grensgebied » grenssituatie
  • vraag (vragen) belangrijker dan antwoord(en)
  • vraag is het antwoord » vragen als (half–)antwoord » – als laatste antwoord