2008-06-30 God in Het Muziektheater
Odeon Tijdschrift van de Nederlandse Opera 2008-06-30 driemaandelijkse column
In kort bestek schetst Fens de ontwikkeling van zijn reageren op de bij het beluisteren van muziek (en zien van opera's) opgewekte gevoelens.
Genoemd worden achtereenvolgens "Castor en Pollux", "L'Incoronazione di Poppea", "La Traviata", het Slavenkoor uit "Nabucco", "Requiem" (van Verdi en van Fauré). "Uiterst benieuwd ben ik naar mijn reacties op het werk van Messiaen" – maar ook bevreesd: "zijn beleving van het christendom is in die harmonie niet meer de mijne. Wat ik betreur. Ik vrees voor de verklanking van mijn gemis, van die voor mij nu te grote wereld. Hoor God in het Muziektheater!"
Bach, Johann Sebastian Bruckner, Anton concertbezoek » –bezoeker(s) » luisteren naar muziek in concert crisis van het geloof » geloofscrisis » geloofstwijfel » afval van het geloof Fauré, Gabriel Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] geloof » religie » godsdienst Holland Festival individuele muziekreceptie » muziekbeleving » muziekervaring Messiaen, Olivier Monteverdi, Claudio muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek muziek en emotie opera » opera's » opera–achtig karakter » operavoorstelling Puccini, Giacomo Antonio Rameau, Jean–Philippe religieuze beleving (– beleven) » geloofsbeleving» –bewustzijn» spirit taboe op romantiek» op romantisch gevoel » SOMS: angst voor gevoel» sentiment Verdi, Giuseppe F.F. zinnelijkheid / vergeestelijking (c.q. sublimering) EN: zinnen / bezinning zuidelijk / noordelijk (noorderlijk)