2008-02-01 overvloed van de negentiende eeuw, De
Odeon Tijdschrift van de Nederlandse Opera 2008-02-01 driemaandelijkse column
opmerking
*[9724]*
Fens, zich bekennend als laat ontdekker van wat de negentiende eeuw te bieden heeft, signaleert o.m. het verschil tussen enerzijds de overvloed (en de daaruit voortkomende vanzelfsprekendheid) van de nog zo met het volk verbonden romantische 19e–eeuwse kunst, en dan met name de opera, en anderzijds de schraalheid, zuinigheid, van de 20–eeuwse kunst, verstrengeld met en soms verstikt door de kunsttheorie. "Ik vermoed – voorzichtig – dat het bestelkarakter van de kunst heel veel met die grote productie te maken heeft. De [19wse] kunstenaar is nog altijd de leverancier."
Genoemd worden "Lucia di Lammermoor" en "Rigoletto".
Termen
Barry, Charles Cuypers, Petrus Josephus Hubertus (Pierre) Dickens, Charles Donizetti, Gaetano Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq groeiproces bij schrijven» lezen» kopen» luisteren Hugo, Victor Joyce, James kunst als waar » kunst c.q. muziek c.q. cultuur als seizoenzaak muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek negentiende eeuw » 19e–eeuws Odeon (tijdschrift van de Nederlandse Opera) opera » opera's » opera–achtig karakter » operavoorstelling persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief publiek van luisteraars» van lezers publiekgerichte stijl » stilistische publiekgerichtheid Rossini, Gioacchino Antonio Scott, Walter Stravinsky, Igor tijdgebondenheid van kunstopvatting(en) » veranderende kunstopvattingen veel schrijven » omvangrijke produktie» veelschrijver(s)\ –ster(s)\ produktief Verdi, Giuseppe F.F. Vestdijk, Simon Victoria, koningin van Engeland Wagner, Richard zelfontplooiing » zelfbevestiging » zelfbevrijding » assertiviteit

Open originelen in nieuw venster: Deel