2007-09-06 definitieve duister als enige mogelijkheid, Het – [Kopje binnen de tekst:] Ik bleek niet genezen van mijn angsten
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2007-09-06 In het voorbijgaan (rubriek van plm. 800 woorden)
Met enkele regels aangehaald uit gedichten van Boutens en Van Nijlen.
Fens zag na 17 jaar opnieuw Monteverdi's opera "L'Orfeo" en: "Ik bleek na zoveel jaar niet genezen van mijn angsten".
angst » beklemming » vrees Boutens, P.C. bovenwereld / onderwereld : als literair motief concert » muziekuitvoering » concertpraktijk » SOMS: uitvoeringspraktijk Dante Alighieri dood » overlijden » sterven » overgaan » wegvallen » het leven laten doodsangst » doodsangst als literair motief » SOMS: verzet tegen de dood Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq hel » verdoemenis hiernamaals » (beeld van) leven na de dood » jenseitig » heimwee naar de hemel hiernamaals als literair motief » leven na de dood als literair motief limbus » voorgeborchte van de hel Monteverdi, Claudio muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek Muziektheater » Stopera » stadhuis & (plannen voor de) nieuwe opera Amsterdam mythe » mythen » mythisch Nederlandse Opera, De – » Nederlandse Operastichting Nijlen, Jan van onderwereld » schimmenrijk opera » opera's » opera–achtig karakter » operavoorstelling Orpheus als literair motief » Orpheïsch Oudheid: (klassieke) oudheid» cultuur relatie hiernamaals–leven hier (contact» wisselwerking» spanning hemel–aarde Styx – Orpheus – Eurydice » OOK: Lethe EN»OF: Charon toneel » drama » versdrama » OOK: voorstelling c.q. uitvoering c.q. vertolking vagevuur » louteringsberg » Purgatorium verdwijnend christelijk cq r.k.referentiekader» verdwenen chr. referentiekader verdwijnend geloof » ontkerkelijking » ontkerstening » verdwenen geloofswereld vergankelijkheid » aftakeling» dood» sterfelijkheid» vergetelheid»vern zeventiende eeuw (–s)
  • Orfeo, L' – / [opera van] Claudio Monteverdi

• Open originelen in nieuw venster: Deel